Казусът
До решението се стига след запитване на полски съд по повод оплакване на двама туристи от Полша. Те заминават на почивка, тип „ол инклузив“ в петзвезден хотел в Албания. На следващия ден, след като пристигнали, те били събудени от силен шум. По заповед на албанските власти двата басейна на хотела били разрушавани. Работата продължила четири дни, от 7:30 до 19:30 часа. През това време гостите не можели да използват не само басейните, но и крайбрежната алея и павирания достъп до морето. Гостите на хотела били принудени да се редят на дълги опашки, за да получат храна, и да се явяват в самото начало на времето за хранене, защото нямало достатъчно количество храна в късната част на диапазона за обяд или вечеря. Освен това е прекратено сервирането на следобедна закуска. И за капак - през последните три дни от почивката започнали допълнителни строителни дейности по доизграждането на пети етаж в хотела.
Пътуващите отнасят въпроса до съда в Полша, като искат връщане на цялата цена на пътуването си и обезщетение. Тъй като полският съд желае да получи повече яснота във връзка с правата, които им предоставя Директивата относно пакетните туристически пътувания, той отправя запитване до Съда на ЕС.
Засилени проверки в зимните курорти: КЗП следи за правата на туристите
Решението на съда
Съдът постановява, че пътуващите имат право на пълно възстановяване на сумата, ако туристическите услуги не са били изпълнени или са били изпълнени лошо. Това важи и ако някои услуги от пакетната почивка са били предоставени, но дефектното изпълнение е толкова сериозно, че пътуването вече не изпълнява предназначението си. Дали е така обаче трябва да се преценява от националния съд при всеки конкретен случай.
Съдът подчертава, че европейските правила за пакетните пътувания са предназначени да поддържат справедлив баланс между пътуващите и туроператорите. Това означава, че тяхната цел не е да санкционират туроператорите, а да изяснят правата и задълженията и на двете страни.
Според съда, пътуващите нямат право на обезщетение, ако организаторът може да докаже, че проблемите са причинени от трета страна и че ситуацията е била непредвидима или неизбежна.
По въпроса дали дейностите по разрушаване могат да се считат за „извънредно и непредотвратимо обстоятелство“, освобождаващо организатора от задължението да заплати обезщетение, Съдът отбелязва, че тези дейности произтичат от акт на публична власт. Такива актове обаче се приемат поначало при условията на прозрачност и се предшестват от известна публичност. Следователно националният съд трябва да определи дали туроператорът е знаел или е могъл да знае, че разрушаването е предстоящо. Ако е така, ситуацията не е била непредвидима и операторът трябва да изплати обезщетение на пътуващите.
istock
Съберете доказателства (снимки, видеа).
Уведомете организатора, за предпочитане писмено. Оплачете се в самия хотел, отново писмено.
След като се приберете вкъщи, поискайте компенсация с официално писмо до хотела.
Свържете се с Европейски потребителски център България, ако организаторът на почивката е от друга държава от ЕС, Исландия или Норвегия.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase