Друга промяна предвижда при профилактични прегледи Националната здравноинформационна система автоматично да издава направления на пациентите за преглед при специалист, за изследвания и други дейности.
Това няма да ограничава лекарите по тяхна преценка да променят или допълват направленията.
Системата ще изпраща по електронен път покани до гражданите да се явят на профилактичен преглед, а ако нямат тази възможност, покана за явяване ще се изпраща с писмо то НЗОК.
Други промени, този път в Закона за здравното осигуряване, предвиждат да се сложи таван на доплащанията от пациенти в болниците. Те нямат да имат право да искат от здравноосигурени пациенти да доплащат за лечение, което е включено в пакета, който НЗОК покрива.
За доплащане на медицински изделия и медикаменти, които не са включени в цената на дейностите от основния пакет болнична помощ, болниците ще трябва да предоставят предварително на пациентите писмена обосновка защо трябва да доплатят тези услуги. На НЗОК пък трябва да предоставят отчет в края на всеки месец за всички доплащания.
Предлагат да потвърждаваме с код, че сме лежали в болница
Такова доплащане може да се иска на не повече от половината от пациентите, преминали през болницата за месеца, пише още в предложените промени. Стойността на допълнително платените услуги не може да надхвърля 30 на сто от стойността, която НЗОК плаща за съответната дейност.
Ако все пак тя надхвърли този таван, то болницата трябва да получи одобрение от НЗОК.
Пациентите ще получават при приключване на лечението фактура, в която са описани платените от тях услуги и медикаменти.

istock
За нарушения на правата на пациентите болниците ще плащат глоба от 2000 до 4000 лева и санкция между 1 и 5 на сто от оборота на лечебното заведение за предходната година.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase