Тол такси за леките коли по магистрали и републикански пътища може да бъдат въведени след 2018 г. Тогава ще бъде сменен и сегашният модел с плащането на винетки. Това стана ясно от думите на регионалния министър Лиляна Павлова, която вчера представи екипа си и приоритетите на министерството.

През следващата година ще започне работата по анализ, който трябва да изчисли точно от кога, за колко пари и по кои пътища ще пътуваме платено. За новата система на заплащане ще се използва GPS система, която обхваща цялата пътна мрежа. 

"Този вид техника вече не е толкова скъпа, затова е възможно постепенно да се приложи и в България", обясни Павлова. Според нея поне година по-рано платено преминаване ще бъде въведено за тежкотоварните камиони над 3.5 тона. Най-ранният и оптимистичен срок за това е 2017 г.

Ще бъде разработен подробен механизъм за санкции за водачите на камиони, които напуснат определения им маршрут. Идеята е транзитният трафик да се насочи само по определени маршрути, защото точно те разрушават най-сериозно пътищата от 3-ти и 4-ти клас, обясни шефът на пътната агенция инж. Лазар Лазаров. Предстои през следващата година да бъде избран консултант, който да посочи етапите на въвеждане на тол системата.

Проекти за над 3 милиарда евро е внесло министерството в Европейската комисия по новия инвестиционен план "Юнкер", съобщи още Лиляна Павлова. Приоритетен сред тях е фондът за саниране на жилища, който ще започне с бюджет от 500 милиона евро, но трябва да достигне общо 1 милиард евро. 

Към него вече имало интерес от Световната банка и ЕБВР. Вторият пакет е за 3 проекта за скоростни пътища, някои от които вече обяви и транспортният министър Ивайло Московски. Това са трасетата София - Калотина за 350 милиона евро, София - Видин за 500 милиона евро, Велико Търново - Русе за около 300 милиона евро.

Трети пакет проекти, който е внесен, е за ВиК системите на 40 общини. Водният сектор ще е и един от основните приоритети на министерството, освен пътищата. Причината е, че ако до края на 2016 г. България не осъществи реформата със собствеността и управлението на водния сектор по места, ще изгуби възможността да получи европейското финансиране по програма "Околна среда" до 2020 г.

След като вчера е минал поредният кръг разговори и проверки по частично спряната регионална програма, Павлова очаква още другата седмица средствата да бъдат отблокирани.