Потребителите ще получават дигитална касова бележка при покупки онлайн. Издаването й ще бъде алтернатива на хартиените бонове, но няма да е задължителна.

Така до няколко месеца при пазаруване на стоки от онлайн магазини на електронната ни поща ще получаваме документа.

Възможността за издаването на е-касова бележка и сега е предвидена в Закона за данъка за добавена стойност, но вече е и разписана в последните промени в наредбата за фискални устройства, софтуерите за управлението на продажбите и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

Издаването на е-касовата бележка не изключва нуждата от фискално устройство.

Всички онлайн магазини подлежат на регистрация до края на март, до момента „на светло“ вече са 400, а данъчните очакват броят им вероятно да бъде хиляди. Оказва се, че собствениците им не ги възприемат като търговски обекти и затова не смятат, че трябва да имат касови апарати и отчитането на продажбите, съобщи говорителят на Националната агенция за приходите (НАП) Росен Бъчваров.

Няколко дни, след като бизнесът за пореден път обяви, че новата наредба буквално ще го принуди да мине в сивия сектор, от НАП се опитаха да успокоят бизнеса с извънредна пресконференция.

Според новата наредба всички търговци трябва да подменят фискалните си устройства или най-малкото - да пригодят софтуера си така, че оборотите им веднага да се отчитат в НАП. В момента касовите апарати са настроени дистанционно да подават информация към агенцията веднъж месечно.

До края на следващата седмица експертите на НАП ще докладват на шефа си Владислав Горанов готовността на бизнеса да изпълни изискванията.

Окончателното решение дали има нужда от отсрочка за фирмите ще бъде именно на финансовият министър. Вероятно отсрочката да бъде дадена само за бизнеса, който работи със софтуер, а срокът за подмяната на касовите апарати да остане непроменен.

От приходната агенция са поискали данни от над 16 бизнес и браншови организации за това каква готовност имат да съобразят дейността си с новите правила, съобщи говорителят на Националната агенция по приходите (НАП) Росен Бъчваров.

Той припомни, че държавата губи 330 млн. лева годишно от неплатени данъци и осигуровки, което е над 1 млрд. лева на година укрит оборот. Заради сивия сектор в електронната търговия загубите за хазната възлизат на общо 500 млн. лв.

В момента, според текстовете на наредбата, крайният срок за подмяната на касовите апарати и софтуера е 31 март за фирмите, регистрирани по ДДС, които разполагат с общо около 185 хил. касови апарата и 40 хил. фискални принтера.

За останалите фирми срокът е 30 юни, а за едрия бизнес, който работи с интегрирани информационни системи – до 31 декември 2019 г. От думите на говорителя на НАП около 73% от регистрираните по ДДС фирми, които работят с касови апарати, но не и софтуер, вече отговарят на новите изисквания.

По време на брифинга стана ясно още, че от НАП планират това да бъде последната подмяна на касовите апарати.

Причината е, че оттук нататък технологиите ще предлагат все по-различни методи за плащания, които не включват използване на фискални устройства от миналия век. Всяка следваща подмяна ще бъде доброволна, като агенцията ще даде възможност в бъдеще касови бележки да се издават от мобилни устройства и чрез други модерни технологии.

От НАП се похвалиха, че от вчера е налично ново мобилно приложение, което позволява всеки гражданин да проверява валидността на касовите бележки, които получава със сканирането на QR код.

Приложението е достъпно безплатно за устройства с операционни системи Android и iOS. По този начин ще бъде засилен гражданският контрол и всеки, който иска може да провери дали търговецът, от който пазарува, е коректен.

Според данните на приходната администрация вече 30 хил. фискални устройства от новия тип функционират в реална среда. Вече работят и 500 фискални принтера с актуализиран софтуер. Издадени са 6 млн. касови бележки с QR код, съобщи Бъчваров.

Данъчните са изградили сигурни връзки за получаване на информация от търговците. Те са провеждали тестове в последните 4 месеца, по време на които са обработени 4 млрд. касови бележки, при очакван максимален наплив от 2 млрд. броя, и не е имало никакви проблеми.

Бъчваров уточни още, че дори да има затруднения с клетките на мобилните оператори, те са длъжни да ги остранят до 24 часа, през което време софтуерът ще опитва непрестанно да подава информация и ще я пази. Ако до 24 часа не бъде възстановена връзката между НАП и фискалното устройство, обектът ще бъде затворен.

От април бонът за гориво ще съдържа акциз и ДДС.

От 1 април 2019 г. всички касови бележки, които получаваме за заредено гориво на бензиностанциите, ще са по-подробни. Целта е крайният потребител да бъде информиран за това каква част от платената от него сума за закупените течни горива представлява косвени данъци, както и каква е продажната стойност на горивата и стойността на тяхното придобиване от търговеца.

От НАП обръщат внимание, че разликата между крайната продажна цена и покупната му цена не трябва да се възприема като печалба за търговеца, тъй като в този марж се включват и други разходи на съответната бензиностанция за продажбата на горивото – заплати, обучения, сервиз и др.

Няма да се налага бензиностанциите да сменят касовите апарати два пъти тази година – от април и от юни, както се опасяват търговците. Новите касови бележки ще бъдат в свободен текст, заяви зам.-изпълнителен директор на НАП Пламен Димитров по време на пресконференция на агенцията.