Българите са най-съвестни при плащане на ипотечния си кредит. Стриктни са и с издължаване на сметките за ток, както и лизинга на колата.

Това показват данните на Асоциацията на колекторските агенции в България (АКАБГ).
Ипотечните кредити традиционно са с най-висок процент на събираемост, особено онези от тях, които са за първо и основно жилище, твърдят специалистите.

Като цяло потребителите спират да плащат банковите си заеми едва когато са изчерпали всички други възможности. Но изпаднат ли веднъж в просрочие, сумите по ипотечните кредити по-трудно се събират, тъй като в повечето случаи са големи като номинал.

През последната година част от хората с големи ипотеки се опитаха сами да продадат имотите си, за да възстановят сумата, но ако са взели кредит за над 90% от стойността, сега им е много трудно. Като не се справиха по този път, стигнаха до съдия-изпълнител. Сред тези случаи има както кредити за 30 000 евро, така и за 200 000 евро, сочат наблюдения на колекторите.

Напоследък обаче има ръст в натрупването на задължения по потребителските кредити - при 25% през май този тип дългове са нараснали с допълнителни 3% през юни, което е сериозно.

Потребителските кредити имат сериозно оскъпяване и често подлагат на риск финансовата стабилност на дадено домакинство. От АКАБГ съветват такъв тип задължение да се тегли само след внимателно обмисляне на всички плюсове и минуси.

Причината за нарастващите задължения по потребителски заеми в конкретния случай се дължи на решението на хората да предприемат сезонни дейности като ремонти например. Все още има и случаи на теглен потребителски кредит за почивка.

Въпреки това като цяло длъжниците се отнасят сравнително сериозно към потребителските кредити и кредитните карти. Те са сред приоритетите за плащане веднага след ипотечния заем, тока и лизинга.

После се погасяват дълговете към мобилните оператори, както и стоковите заеми. На финала българинът плаща сметки за вода, парно и кабел, както и бързите кешови кредити. Това са и най-често просрочваните задължения.

Една от тенденциите от последните месеци е, че все по-често се срещат задължения по бързи кредити, сметки за телефон и телевизия или комбинация от тях.

Положителното е, че намалява делът на големите дългове. Тези над 10 000 лв. са под 1%, а задълженията под 100 лв. заемат над 40 на сто. Това е една от причините събираемостта да нараства последните месеци - ангажименти в този порядък се поемат по-лесно от домакинствата, смятат колекторите.

Другата причина е сезонната заетост през лятото, както и липсата на големи сметки за отопление. "Лятото е изключително активно за туристическия бранш в страната. През този сезон се отварят временни работни места, което логично води и до ръст в събираемостта. Тъй като работещите на морето, например са предимно млади хора, лятото се отразява благоприятно преди всичко на тяхната финансова стабилност. За юни отчетохме с около 23% по-висок ръст в събираемостта на дълговете на хората до 30 години в сравнение с тази на по-възрастните”, разказа Райна Миткова-Тодорова, председател на АКАБГ.

Индексът, който изчислява асоциацията, показва, че събираемостта се подобрява през юни. Той следи промените в тенденциите в задлъжнялостта на домакинствата от януари 2010 г., когато е фиксиран условно на 100 пункта. Докато през май 2012 г. индексът е бил 119,3, месец по-късно вече е 121,9.

По данни на АКАБГ типичният длъжник в момента е мъж между 40 и 50 г., семеен, който е служител или работник. Обикновено е жител на голям град - София, Пловдив, Бургас или на Северозападна България, както и Русе. Този профил се отличава значително от нагласата на масовия българин, че длъжникът в България е неграмотен, с минимални или без доходи и без перспектива да изплати задълженията си в краткосрочен план.

Профилът се измени рязко през последните години, тъй като с настъпването на кризата кредиторите станаха много по-внимателни. Преди 3 години в списъците на длъжниците много по-често имаше хора с нисък и среден социален и образователен статус, на възраст между 21 и 30 г., част от тях дори не разбираха сериозността на задълженията си. Сега този тип длъжници са изместени от хора, които биха могли без проблеми да поддържат семейния си бюджет стабилен, но изкушенията на по-луксозния живот ги довеждат до нас, а на по-късен етап и до съдия-изпълнител, казват колекторите.

Според тях най-съвестни са хората от т.нар. старо поколение - те обикновено попадат при тях от невнимание или неволен пропуск и си плащат съвестно след първото позвъняване. Това е поколението на родителите ни, които са научени първо да плащат сметките си и след това да харчат, коментират от АКАБГ. Те обикновено имат малко, но достатъчно за техния стандарт на живот спестени средства и могат да си правят сметката.

Още една група клиенти се очертава като отговорна и съвестна - младите семейства на възраст около 30 г., с добро образование, особено когато вече имат деца.