На пазара на автомобили все повече навлизат различни лизингови схеми, които значително снижават месечните вноски за покупка на автомобил. Това става ясно от анализ на финансиста Иван Стойков от „Моите пари”.
Все по-масово навлиза схемата, според която всеки, взел на лизинг лека кола, може да я купи, след като плати цялата й стойност в края на срока, за който е отдадена. Така месечната вноска може да падне до 480 евро.
Такава вноска се получава, ако се приеме, че даден автомобил е взет на лизинг за 3 години, а цената му с ДДС е 20 000 евро. Другите условия са 10% лично участие и 4% лихва. В случай че клиентът реши да купи автомобила, като плати 10% от стойността му в края на лизинговия период, месечната вноска излиза 480 евро на месец.
Вноската значително ще набъбне, ако клиентът прецени да изплати автомобила, без да отложи част от плащанията за края на лизинговия период. Вноската за покупка на кола при същите условия, но без да се ползват схемите за плащане на остатъчна стойност, излиза около 530 евро на месец.
Схемите, при които последната вноска от цената на автомобила се плаща в края на периода на лизинга, предлагат доста възможности. Например след изтичане на лизинговия срок клиентите могат или да купят ползвания автомобил, или да доплатят за покупката на нов. Експерти припомнят, че колкото по-голяма е остатъчната стойност, която се плаща в края на лизинговия срок, толкова по-ниски са месечните вноски. Освен това при някои лизингови схеми се налага лихва върху остатъчната стойност, която допълнително увеличава стойността на последната вноска.
От „Моите пари” припомнят още, че ако автомобилът бъде върнат и клиентът реши да доплати за нов, тогава остатъчната стойност ще е първоначалната вноска за него. Според експертите лизингова схема с висока остатъчна стойност е по-изгодна именно в случаите, когато ползваната кола, ще се замени с нова.