Красимир Станев е изпълнителен директор на Албена АД. През 2007 година ръководеното от него дружество отчете нетна печалба в размер на 17.9 млн. лева, с приходи от дейността надхвърлящи 96.5 млн. лева. В интервю за DarikFinance.bg Станев коментира постигнатия добър резултат и ситуацията, в която се намира компанията на фондовата борса.
Повече от 15% ръст на печалбата постигна Албена АД за 2007 година. С какво се обяснява този резултат?
Основната причина, на която се дължи постижението, е фактът, че в голяма степен реорганизирахме структурата на нашия туристопоток. Истината е, че се завишиха доста чувствително цените към чуждестранните туроператори. Това доведе естествено до намаляване броя на туристите. Поскъпването надвиши 15% и нямаше възможност да се работи на ниски цени с много туристи. Вече печелившата формула е с по-малко туристи, но на по-висока цена. В същото време обаче притокът на българи компенсира в голяма степен по-малкия приток на туристи от Германия Какви са целите ви за новия сезон по отношение на общия брой на туристите, които ще посетят хотелите на Албена? Всички наши усилия в маркетинговата сфера са свързани с увеличаване броя на гостите с 10%. Работим усилено за развиване на потенциала на Румъния. Той е огромен не само за Албена, но и за цялото Черноморие. Това е голяма държава с относително по-малки възможности за летни ваканции на собственото й крайбрежие, при това с по-високи цени от нашите. Това са все неща, които са в наша полза. Направихме вече няколко road show- та във вътрешността и в северната част на Румъния, като интересът към българските курорти е много голям. Тук е местото да кажа, че като перспектива нещата не стоят много добре за българския туризъм и по-специално на западноевропейския пазар. Това малко ни плаши. Бих желал да се обърна към нашите държавни органи, да обърнат малко повече внимание върху рекламата на родния туризъм, за да неутрализираме едно голямо задържане на ръста на туристи от Западна Европа. Ние лежим от дълго време на една пазарна ниша, която е известна на Европа като изключително евтина дестинация. И когато започнеш да посрещаш гости с по-високи цени, отливът е неизбежен. Това, което е необходимо да се случи, е промяна в мнението на западноевропееца, че в България единственото хубаво нещо не е това, да почиваш евтино. Западноевропейският турист знае, че българското Черноморие е презастроено... Не на всякъде е застроено. А там където е застроено пък става удобно за истински масов младежки туризъм. Какви са инвестициите, които Албена АД прави през новия сезон? Общият размер на инвестициите е около 40 млн. лева. Съсредоточаваме усилията си главно в пускането на хотел „Фламинго”, който ще е съвременен 4 или 5- звезден комплекс с много модерна СПА- зона. Разбира се реконструираме хотелите „Гергана”, „Лагуна”, „Панорама”, „Компас” и „Звезда” и разширяваме хотел „Калиакра”. Тази година хотелският комплекс „Калиакра” в „Албена” ще бъде първият ultra all inclusive хотел на България. Ще предложи една изключително широка гама от услуги, които са предварително платени- 24 часа осигуряване на ресторанти, заведения за развлечения и западни напитки. Инвестицията не е малка и планираме до 1 юни всичко да е готово. Напредват ли плановете ви за ваканционното селище в Приморско? Започваме да разработваме актуализирания план на селището. Смятаме да го завършим до края на годината, да бъде приет в министерство на регионалното развитие до средата на следващата година, след което ще започне една крупна инвестиционна програма в рамките на минимум 100 млн. лева за 2 до 4 години. Ще се оформи като публично акционерно дружество, като в един момент ще се стигне до вдигане на капитала. По този начин планираме да съберем минимум две трети от необходимия паричен ресурс. Това ще се случи през 2009- 2010 година, но първо трябва да направим проектиране, с което да спечелим потенциалните инвеститори и да им докажем, че с техните пари ще бъде направено нещо печелившо. Как анализирате положението, в което се намира Албена АД на капиталовия пазар през последните месеци? То е както и при всички останали дружества. Позицията не лошо, макар, че имахме акция 150 лева, сега цената е някъде 95 лева. Дружеството има стойност, случилото се е логично на фона на всеобщия спад. Намалението на цената на акциите го свързвам с отлива на гости, който за миналата година бе в рамките на 10% и в крайна сметка би смутило всеки инвеститор. Но както казах, времената са трудни за туризма. Това, което се случва тук, тези покачвания и спадове, ги има по целия свят. Българската борса е наравно с всички останали борси при създалата се ситуация и ми се струва, че авторитетът й е пораснал. Мислите ли листване на Албена АД на чужда борса? Не мисля, че това би се случило в следващите години. Може би по-нататък. Дружеството ще разпредели ли дивиденти за тази година?Ние имаме твърда политика в това отношение. Предполагам, че общото събрание, което ще се проведе след няколко месеца, ще гласува за изплащане на дивиденти за 2007 година.
* Материалът не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!
Коментари
0