Синдикатите в железниците решиха от 11 март влаковото движение да бъде спирано изцяло всеки ден от 8 до 16 часа. Причината за недоволството на профсъюзите е планът за съкращения в БДЖ и Национална компания „Железопътна инфраструктура”, според който до 2014-та персоналът в двете компания трабва да бъде намален с повече от 5 хиляди души.

Потърсихме позицията на ръководството на БДЖ. Оказа се, че компанията е изненадана от решението на синдикатите и въпреки заплахата за транспортен хаос - не смята да предприема мерки за туширане на напрежението.

Председателят на Управителния съвет на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров коментира пред Дарик, че планът за преструктуриране на железниците е изгоден за компанията и няма да бъде променян. Как ще се отрази готвената стачка на финансовото състояние на БДЖ и ще поиска ли компанията повече пари от правителството, както настояха синдикатите, ето отговорите от Владимир Владимиров:

Как приемате решението на синдикатите да блокират влаковото движение?

Изразявам съжаление, че в крайна сметка синдикатите са решили да стачкуват, тъй като стачката няма да има положителен ефект, напротив. В БДЖ в момента се извършват сериозни реформи, бих казал, че това са най-големите реформи, които някога са извършвани в едно предприятие в България. Една стачка ще доведе до спад на приходите в БДЖ и ако тя продължи един ден, например – ще става въпрос за милиони, което ще затрудни осъществяваните реформи. Искам да припомня, че БДЖ е компания с практическа неплатежоспособност. В такива условия на фалит ние редовно плащаме заплатите, няма намаления на заплатите и в същото време извършваме реформа, която води до подобрение на финансовите резулати. Договорили сме се със Световната банка ( бел.ред – за заем в размер на общо 600 милиона лева за БДЖ и НКЖИ). За миналата година подобрението на финансовия резулатат е със 22 милиона лева, при положение че сме имали с 11 милиона лева по –малка субсидия, което прави 33 милиона лева оптимизиране за една година. Това според мен е сериозна реформа, какво повече може да се направи? В крайна сметка зз се надявам, че  няма да се стигне до някакви крайни стачни действия. Становището на синдикатите, което днес са представили, сме го обсъждали отдавна с тях. Те настояват оздравяването на компанията да става чрез естественото оптимизиране на персонала, което всъщност е заложено в плана на дружеството. Става въпрос за 2800 души за 4 години, от които огромната част ще бъдат пенсионери, част от тях ще бъдат оптимизирани чрез текучество, а трети – чрез пренасочване.

Синдикатите настояват много по-малка част от персонала да бъде освободена – по около 400 души на година във всяка една от двете компании – БДЖ и НКЖИ. Възможно ли е това?

По отношение на БДЖ това не е реалистично. След като има оптимизиране, то не би трябвало да представлява проблем нито за синдикатите, нито за самото БДЖ. Няма да има освободени хора, а ще има управление на пенсионирането, управление на текучеството и пренасочване - там, където има неефективни дейности. Един пример в това отношение е колетната дейност. Тя носи 3 милиона лева загуби на БДЖ всяка година. Сега ние създаваме смесено дружество, което в момента е в процес на изготвяне на бизнес план, работещите в колетите ще бъдат пренасочени в новото смесено дружество с частна фирма и по този начин те няма да изгубят работата си, а ние ще елиминираме загубата. Просто няма никакви основания да преразглеждаме всичко, което правим в момента и синдикатите са известени за това. Така че ние няма какво повече да им отговорим.

Тогава как ще предотвратите стачните действия, след като няма както да им предложите повече от това, което вече сте им представили под формата на план за преструктуриране?

Нали разбирате, че ние не сме благотворителна организация, която да предлага нещо. Ние правим неща, които са в интерес на железницата, а в интерес на железницата е да няма дейности, които носят загуби.

Добре, идва 10 март и синдикатите наистина обявяват ефективна стачка и спират движението на влаковете. Една стачка ще донесе огромно напрежение в обществото. Какво прави в такъв случай ръковдоството на БДЖ?

Мениджмънтът на БДЖ няма какво повече да направи от обявеното до момента.

Синдикатите призоваха за личната намеса на премира Бойко Борисов, който да се ангажира с мерки в подкрепа на железниците. Какъв е коментарът Ви?

Аз също смятам, че правителството трябва да има сериозен ангажимет към железниците, поради тази причина съвсем скоро очакваме да получим мостовото финансиране в размер на 140 милиона лева. Очакваме също ,че Световната банка ще подпише споразумение с правителството за отпускане на този заем, който ще бъде спасяващ за компанията. Така че в това отношение нямаме противоречие нито със синдикатите, нито с правителството. За миналата година субсидията за пътническите превози беше с 10 милиона лева по-малко, тази година субсидията е на старите нива, тоест тези 10 милиона лева са предвидени, така че ние като ръководство ще водим разговори с правителството през цялата година за точно финансиране.

Колко е субсидията за 2011 година и може ли да върви нагоре – така, както поискаха синдикатите?

Предвидената субсидия за тази година е 170 милиона лева. Ако се окаже, че социалните функции, които изпълнява държавата, са по-големи – най-вероятно правителството ще трябва да вземе решение в това отношение. Отново искам да повторя, че приемам с много неприятно чувство новината, че ще има стачка, тъй като със синдикатите водим диалог...

Синдикатите категорично се разграничиха от евентуални политически протести...

Според мен синдикатите разбират сложността на ситуацията и знаят, че тук не би трябвало да има политическа намеса, тъй като железницата е е на всички граждани в България. Независимо от това коя партия управлява и коя е в опозиция, трябва да се извършат определени реформи в БДЖ, за да бъде спасена железницата. Освен това ние сме информирали синдикатите, че планът за преструктуриране, който е разработен от БДЖ и е представен на Европейската комисия, ще получи нотификация от Брюксел за първи и последен път. Тоест, ако реформата не успее и ако планът не се реализира, то държавата повече няма да има възможност за реформиране на железниците, няма да има възможност за намеса и България просто няма да има железница.