Гротескна разлика между хората в градовете и живеещите в селата лъсна от изследване за потребителското доверие, проведено от Националния статистически институт.

В традиционната анкета, в която служителите на института задават стандартизирани въпроси за финансовото състояние на хората, впечатлението им от общата икономическа ситуация в страната, инфлацията и безработицата, НСИ събира информация, за да преизчисли Индекса на потребителското доверие.

Впечатляващото е, че на база отговорите на градското население индексът би следвало да се покачи с 1.9 пункта, което е сериозен отскок, показващ, че хората са по-спокойни за цените, харчат повече и имат някаква сигурност в бъдеще.

В същото време ако се вземат само отговорите на хората от селата индексът би потънал с 0.5 пункта. Тоест за тях през месец юли нещата са се влошили, покупателната им способност остава свита и имат притеснения за предстоящите месеци.

Разликата между гражданите и селяните от впечатляващите 2.4 пункта се получава в един от летните месеци, когато на пазара традиционно хранителните продукти поевтиняват заради сезонни причини, а хората имат повече работа, макар и от типа сезонна заетост.

Вземайки обаче средното число, за да се определи нивото на Индекса на потребителско доверие в страната, статистиците отчитат, че доверието се е подобрило с 1.3 пункта.

Според анкетата негативизмът в оценките на потребителите по отношение на общата икономическа ситуация намалява. Очакванията за повишение на цените са по-слаби, в сравнение с данните от априлското допитване. Намалява и песимизмът по отношение на безработицата в страната. Потребителите остават с лоши прогнози за собствените си финанси.