България е фактор в световната търговия, като през 2015 г. заема 64-то място в глобалното класиране с износ на стоки за близо 26 млрд. долара. 

Това разкрива традиционният вече годишен анализ на Българската стопанска камара, публикуван вчера. Данните на БСК не включват експорта на оръжия и други специзделия.

Има пазарни ниши, в които България е наистина играч от световен мащаб. Страната ни е износител №1 на планетата на брашна от маслодайни семена, на второ място е в търговията с нерафинирана анодна мед, нефтени масла, патешки дроб и месо, консервирани череши и държи "бронза" по експорт на маслодаен слънчоглед, тръбопроводи от каучук, медна ламарина, седалки и капаци за тоалетни чинии. По продажби на калцинирана сода и на злато България е четвърта в глобалното класиране.

За поредна година минералните горива и електроенергията са стоковата група с най-голяма тежест в износа ни - със стойност 2.738 млрд. долара те заемат над една десета от целия експорт, и то въпреки срива на цените на петрола, сочи анализът на БСК. 

За първи път обаче на второ място по важност се нарежда групата "електроника и електротехника", която изпреварва износа на мед и медни изделия. На предни позиции се нареждат още машини, зърно, дрехи, лекарства, пластмасови изделия.

Данните носят добри новини - растат продажбите на крайни стоки и на стоки с висока добавена стойност, за разлика от предни години, когато България бе износител основно на суровини, материали и полуфабрикати. 

Износът на електроника, козметика, шоколадови изделия, играчки е скочил с 24%, а на ток - с 12%. Има обаче и тежки спадове. Например експортът на царевица се е сринал с 44%, а на цигари - с 24 на сто.