Вестник Дневник
„Лихвите по лизинга също тръгнаха нагоре”
Лихвите по лизинга - и за фирмите, и за индивидуалните клиенти, са увеличени в последните седмици, сочат данни от пазара. Повишението, което дойде малко след ръста на цената на банковите заеми, е между 0.25 и 0.5 процентни пункта. Причината е поскъпването на парите заради глобалната криза на финансовите пазари. Някои от по-големите лизингови компании вече са повишили лихвите за новите договори, които се сключват, а други планират такова увеличение. Промяната в резултат от изменението на EURIBOR присъства в договорните условия с клиентите. Индексът показва моментната цена на парите и се определя на лондонския междубанков пазар. Възможно е лизинговите компании да увеличават лихвите, за да се застраховат от високата инфлация в България, от която по принцип кредиторите като тях губят.
„Лакшми Митал идва за среща със Сергей Станишев”
Стоманеният крал Лакшми Митал се очаква да пристигне в България идната седмица. Източник от Министерския съвет съобщи, че той трябва да се срещне с премиера Сергей Станишев, а предмет на разговор с премиера ще бъдат плановете на четвъртия по богатство човек в света за бъдещето на "Кремиковци". Той обаче все още не е сигурен победител в борбата за металургичния комбинат. Според представители на институционални инвеститори, които притежават кремиковски облигации, в момента преговорите се водят около цената, която новият собственик трябва да плати за комбината. В наддаването със сигурност са останали украинският милиардер Константин Жеваго и Лакшми Митал, който е по-голям брат на настоящия мажоритарен собственик Прамод Митал. Американският гигант "Ю Ес стийл" вече се е отказал от наддаването за "Кремиковци", казаха облигационери за "Дневник" и без категорична сигурност предположиха, че Ринат Ахметов също се е оттеглил.
"Булстрад" ще продаде дела си в ПОК "Доверие"
Застрахователно и презастрахователно акционерно дружество "Булстрад" ще продаде дела си в пенсионна компания "Доверие". Продажбата е част от вътрешно груповото прехвърляна на пакети в групата на Ти Би Ай Ейч. (TBIH Financial Services). Акционерите на застрахователя ще гласуват продажбата на предстоящото редовно общо събрание, насрочено за 3 юни, според съобщение до Българска фондова борса."Булстрад" ще продаде 12.29% от капитала на ПОК "Доверие", като в компанията ще постъпят 24.49 млн. лв. Купувач на пакета е TBIH Financial Services Group N.V., Холандия.
Вестник Пари
„Кривият образ на индексите”
Неправилно заложени критерии при изчисление на борсовите индекси пречат на инвеститорите за правилната им оценка на капиталовия пазар. Индексите не отразяват достатъчно представително пазара, сочи проучване на вестника. Един от основните проблеми е, че при изчисляването на индикаторите се използват последните сделки с акции за деня. Според Развигор Христов от КД Секюритис това е проблем за играчите, които пресмятат портфейлите си на база на среднопретеглената цена на ценните книжа за деня. От друга страна индексите на БФБ не съвпадат с отрасловата структура на икономиката ни. Има отрасли, които са по-силно представени от други, макар в реалната икономика теглото им да е различно. Неточности в българските индекси наскоро посочи и председателят на БАУД Стоян Тошев. Според него, за да бъде достатъчно представителен един индекс, базата на неговото изчисление трябва да е реалният free float на компаниите. Информацията за свободно търгуемия обем акции изключва всички инвеститори, които имат повече от 5% от дадено дружество. В същото време обаче пенсионните фондове по закон имат право да притежават до 7%. Това означава, че техните акции не се пресмятат във free float.
„Частници вливат чужди капитали в жп сектора”
Частни инвеститори използват познати схеми за завоюване на позиции в железопътния сектор и за усвояване на пари от Евросъюза. След сериозното присъствие, което има в строителството на пътища, бизнесменът Васил Божков е насочил усилията си за утвърждаване и в железниците. Преди дни стана ясно, че създадената през декември 2007 година Железопътна инфраструктура- холдингово дружество, в което Божков е с 80% дял, ще се листва на фондовата борса. Дружеството консолидира дейността на четири компании- Ремонтновъзстановителното предприятие Кьоне АД, Локомотивен и вагонен завод ЕАД, Завод за стоманобетонови конструкции и изделия ЕООД и Национален изследователски институт по транспорта ЕООД.
Вестник Сега
„Кирил Ананиев е новият отговорник за ФАР в МФ”
Заместникът на Пламен Орешарски Кирил Ананиев е новият отговорник за програма ФАР в Министерство на финансите, стана ясно вчера. Досега за програмата отговаряше държавният съкровищник Гергана Беремска, но тя подаде оставка, след като Еврокомисията прати гневно писмо за куп нарушения при усвояването на средствата. Досега ресорът на Ананиев - бюджетни разходи и финансиране на общините, не включваше пряко еврофондовете. Все още не е ясно кой ще заеме мястото на другия висш чиновник, отстранен заради скандала с ФАР - зам.-министърът на регионалното развитие Димчо Михалевски. Министър Асен Гагаузов официално предложи кандидатурата на заместничката си от квотата на ДПС Искра Михайлова, но все още няма официално потвърждение, че именно тя ще заеме мястото на Михалевски. На национално ниво отговорник за ФАР остава заместникът на Орешарски Димитър Ивановски.
Вестник Стандарт
„Взаимните фондове с доход от 0.33%”
Българските взаимни фондове отчитат среден ръст от 0.33% в доходността за периода 4 - 11 април. 27 фонда показват стойности над средната, а останалите 26 остават под нея. Най-високата постигната доходност за седмица е 2.03% на балансиран фонд, а най-ниската е минус 3.57% на високодоходен фонд. Средната доходност на балансираните фондове за периода е 0.70%, високодоходните нарастват средно с 0.19%.
Вестник Монитор
„Строят магистрала “Хемус” с парите от иракския дълг”
Автомагистрала "Хемус" ще бъде завършена през 2013 година, а строителството може да стане с парите от иракския дълг към България, който е в размер на малко над 300 млн. долара и се очаква да бъде изплатен в средата на тази година, съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Изграждането на съоръжението, от което остава да се построят още 293 километра, може да стане по хърватско-словенския вариант на изграждане на магистрали чрез създаване на национална компания "Автомагистрали". Там целият пръстен на аутобаните е изграден за три години, всички активи и пасиви се поемат от единната компания, премахнати са впоследствие винетките и е налице европейската система от бариери и тол-такси, добави министърът. Вече има проектна готовност за изграждането на две отсечки от "Хемус". Това са Ябланица-Боаза с дължина 12 километра и Шумен-Белокопитово с дължина 10 километра. За тях ще бъде обявен търг от фонд "Републиканска пътна инфраструктура".
Коментари
0