Намаляват инвестициите, намалява броят на откритите нови работни места. През последните години работните места са намалели с 360 000, заяви пред БГНЕС ръководителят на Националния център за оценка на компетенциите Томчо Томов.

Едновременно с това много фирми заявяват, че не могат да намерят квалифицирани кадри, които да заемат позиции – става дума за технически кадри, инженери, специалисти по химия, строителство, посочи Томов.

Според Томов тези тенденции на пазара на труда са следствие на само на последните четири години, а на процеси започнали в началото на прехода. Ключовият проблем е, че в България няма система, която да прогнозира от какви кадри ще се нуждае националната икономика, заяви той.

В университетите се преподават широки знания, но не и умения. Огромен брой млади хора бягат от специалностите насочени към индустрията и се насочват към хуманитарни специалности. На практика това не им дава възможност да си намерят по-лесно работа.

Лошото е, че младите хора са се насочили към получаването на диплома, а не на знанията и уменията, които впоследствие да приложат на практика, коментира Томов. Той смята, че образованието е продукт, който трябва да даде конкретен резултат.

Хората трябва да си помислят добре какви знания и умения ще получат. На първо място стоят уменията и компетенцията, а едва на второ място – дипломата. Тази практиката е не само у нас, но и в чужбина, добави експертът.

В самото образование трябва да се балансира теорията и практиката. Томов цитира проучване, което показва, че само 15% о завършилите са доволни от образованието си.

Експертът посочи, че всеки завършил постоянно трябва да инвестира в своите знания. Ако той не прави това, рискува да се деквалифицира. Например, един инженер в производството се деквалифицира за 5-6 години; финансисти и икономисти – над 7 години; IT специалист – за 4 години.

За съжаление в България образованието и бизнесът си прехвърлят един на друг вината за проблемите. Заплашени сме от това в бъдеще да няма качествени кадри на пазара на труда. Те ще бъдат намерени само, ако работодателите също инвестират в образователната система, заяви Томов.