Живеем все повече във виртуалния свят, но заплахите за нашата сигурност и за нашите пари са напълно реални.

Как да се предпазим от финансови измами онлайн е въпрос, който е от ключово значение за всеки от нас.

Отговорът може да намерите в съветите, изготвени от експерта по онлайн сигурност Валери Якмаджиев, изготвени по инициатива на фондация „Инициатива за финансова грамотност“.

Свободният Wifi заплаха за онлайн плащанията 

 

Над 300 нелоялни практики забранила КЗП

 

Google ще предлага онлайн пазаруване по снимки

 

Пароли: 

- Препоръчително е да се въздържате от употребата на лична информация като собственото име, възраст или дата на раждане, както и тези на близки, роднини или домашни любимци – може да бъде отгатната без особено усилие. 

- Избягвайте употребата на последователни клавиши като qwerty или asdfg. 

- Не ползвайте една и съща парола за всичко. 

- Сменяйте я периодично, например веднъж на 6 месеца. 

- Не е желателно попълването на пароли през публични или чужди устройства, над които нямате контрол. 

- Уверете се, че никой не гледа докато пишете. 

- Винаги заключвайте/разлогвайте устройството си ако го оставяте в присъствие на трети лица – паролата може да бъде открадната или сменена само за миг. 

- Не я споделяйте с никого. 

- Използвайте поне 8 знака като включите големи и малки букви, числа и символи, за да усложните отгатването й. 

- Пример за сложна парола, която се помни лесно би бил: Iam:)2b29! , което значи радвам се да съм на 29. Друг лесен за помнене вариант би бил: %tgbHU8* , проследете символите на клавиатурата си – формират латинското V, периодично сменяйте формираната буква, за да промените и паролата си. 

- В случай, на съмнение за изтичане на лична информация, незабавно сменете паролите за достъп до засегнатите ресурси.

- Ако ползвате софтуерен мениджър за пароли, по- добре да е офлайн. 

Обновления (ъпдейти): 

- Винаги прилагайте най-новите обновления за операционната система, тъй като често целта им е да осигурят защита срещу ново-разкрити софтуерни слабости. Настройте график за автоматичното им инсталиране, за да сте сигурни, че не ги пропускате. 

- Същото важи за мобилните устройства, апликациите, които ползвате, както и антивирусните решения. Анти-вирусен софтуер: 

- Купете, инсталирайте, редовно обновявайте и поддържайте анти-вирусно решение на всяко едно от устройствата, използвани за сърфиране в интернет. 

- Направете график на редовно сканиране за заплахи и следете за изпълнението и резултатите му. Не браузвайте в интернет без защита. 

- Обръщайте внимание на нотификациите от анти- вирусната програма

- Следете за нетипично поведение на устройството ви или сайтовете и апликациите, които ползвате. 

- Някои от най-добрите производители включват: Kaspersky, Intel Security (McAfee), Symantec, ESET NOD32, AVG, Sophos, Avira, Avast, bitdefender. 

- Ransomfree by Cybereason безплатно решение за борба с криптиращи вируси. 

- Браузър добавки, които ще ви помогнат в разпознаването на опасни сайтове и файлове, включват: Norton Safe Web, Avast! Online Security, BitDefender TrafficLight. Поддържат се от повечето модерни браузъри.

Сигурност при онлайн плащания 

- Не предоставяйте лична или банкова информация във форми за верификация на акаунт, появили се след, на пръв поглед, неуспешен опит за логване. 

- Ако е възможно, отделете устройство за целите на онлайн банкирането и използвайте само него. 

- Алтернативно, ползвайте различен, по-защитен браузър за онлайн банкиране и пазаруване като Epic privacy browser; Comodo Ice Dragon browser; Tor; Dooble; Avira Scout; Microsoft Edge. 

- Не правете каквито и да било финансови транзакции, ако връзката не е сигурна. Това може да бъде лесно проверено с присъствието на зелено катинарче отляво н а адресът в адресната лента или наличието на префиксът „https“. 

- Ако е възможно ползвайте кредитна вместо дебитна карта: предимството й е, че по никакъв начин не е обвързана със налична сума в сметката ви. 

- Помислете за употребата на разплащателни портали като PayPal, тъй като в нито един момент по време на транзакцията не въвеждате информация за карти и прочие. 

- Внимавайте с „твърде добри, за да са истина“ оферти

- Придържайте се към утвърдени производители с добра репутация. 

- Не правете финансови транзакции, ако сте закачени към публична или незащитена мрежа: много публични мрежи са силно уязвими и лесни за атака. Когато е успешна, извършителят може да инспектира целият потребителски трафик, който минава през мрежата и така да се сдобие с чувствителна информация. Използвайте интернет плана на телефона си.



Зловредни мейли/чат съобщения и социални мрежи

- Обърнете внимание на обръщението: съобщението адресирано ли е до неясен “Скъп Клиент“ или „Уважаеми госпожи и господа“? Ако да, бъдете нащрек, компаниите обикновено се обръщат към клиентите си лично. 

- Не издавайте чувствителна информация: банки и легитимни компании не биха изискали от вас информация като номер на кредитна карта по е-мейл. 

- Ако имате друг контакт на лицето, за което отсрещната страна се представя, като различен е-мейл или телефонен номер, свържете се и се уверете, че именно те ви пишат. 

- Гледайте, но не кликайте: задръжте мишката върху бързата връзка и се уверете, че няма разминавания в сайтовете. Ако адресът изглежда странно не го отваряйте. 

- Проверете за правописни грешки: компаниите обикновено се отнасят доста сериозно към е-мейл кореспонденцията. Легитимните бизнеси рядко допускат правописни грешки. Четете внимателно. 

- Бъдете нащрек за заплашителен език и като цяло за създало се усещане за спешност: вменяването му е обичаен фишинг похват, за да ви подтикне към необмислено действие. Не се хващайте на съобщения твърдящи, че акаунтът ви ще бъде изтрит, ако не потвърдите личните си данни, че е имало неоторизиран опит за достъп или че сте прехвърлили лимитът му. Първо проверете фактите. 

- Разгледайте подписа. Липсата на контактна информация на края на писмото може да е индикация за фишинг опит. 

- Не отваряйте прикачени файлове от съмнителни съобщения. 

- Отнасяйте се скептично към нови, непознати последователи или покани за приятелство. Ако случаен човек ви последва или прати покана за приятелство не отговаряйте със същото автоматично . Разгледайте туитовете и постовете му. Препращат ли съдържание, което изглежда като спам? Ако да, най-вероятно са ботове, чието приятелство не ви е нужно. 

- Сигнализирайте! Попаднали сте на клип с насилие? Незабавно уведомете отговорните лица на съответната социална мрежа. Получавате съобщения със странно изглеждащите линкове от ваши приятели? При първа възможност с свържете с тях по алтернативен начин и им кажете за случващото се.

Внимателно с мобилните устройства!

- Не добавяйте приложения от различни от официалните места за тази цел – google play store или itunes. 

- Обръщайте внимание на правата, които приложенията искат. 

- Въздържайте се от „рутване“ на телефоните си – рутнатите устройства са по-податливи на атаки, а и нарушавате гаранцията им. 

- Поддържайте актуален списък с приложения и махайте всичко ненужно. 

- Инсталирайте анти-вирусен софтуер

- Заключвайте екрана. 

- Използвайте апликация за отдалечено изтриване/заключване, в случай, че устройството ви бъде откраднато или загубено, например android device manager или iCloud еквивалентът му.