Цените на горивата у нас достигнаха рекордните стойности от лятото на 2008 г. За няколко седмици бензинът поскъпна до 2.46 лв. за литър, а дизелът закова 2.54 лв.

Оправданията на производителите за скъпотията са размириците в Либия, новите изисквания за контрол на Агенция "Митници" и НАП, както и внедряването на биогоривата.

Превозвачите обаче смятат, че цените са изкуствено напомпани, и заплашиха, че ако правителството не се справи с монопола на търговците на горива до средата на март, те ще излязат на протест. Малките бензиностанции пък обявиха, че ще фалират, ако горивата продължат да поскъпват.

"Ролята на Кадафи е, че когато бензинът мръдне на Лондонската борса, той мръдва по целия свят. Дори да сте внесли петрола преди 3 месеца, цените на бензина се оценяват сега спрямо международните цени", обясни шефът на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев пред Би Ти Ви. Той посочи, че изисквания на митниците от миналата година за внедряването на измервателни уреди на входа и изхода на данъчните складове са довели до рекордни разходи от порядъка на 10 млн. лв. за големите вериги.

Принос към покачването на цената имала и НАП, която от 1 януари свърза системата си с касовите апарати на бензиностанциите и спря възможността да се крият обороти.

"Една нова фискална памет струва около 3000 - 4000 лв. на апарат", заяви председателят на Асоциацията на собствениците на газостанции и бензиностанции Димитър Димитров. Освен това търговците на дребно е трябвало да инвестират в нови измервателни уреди, които да се поставят на всяка бензиностанция.

Димитров бе категоричен, че всички ценови удари се поемат от дребния и средния бизнес и ако стойностите продължават да растат, на пазара на горива ще останат само големите вериги. Търговците твърдят още, че цените на горивата се надуват и заради разходите им по биогоривата.

Превозвачи и експерти обаче категорично обориха тези доводи.

"Производителите и дистрибуторите използват ситуацията в Либия като претекст за увеличаване на цените. Има контролни органи в България, които са на разположение на правителството, и трябва да се вземат спешни мерки, за да се види каква е истината", отсече шефът на Националната транспортна камара Койчо Русев.

"Действително за търговска верига от ранга на "ЛУКойл" внедряването на измервателните уреди за данъчните складове може да е струвало от порядъка на няколко милиона лева, но спрямо оборотите на тази компания това са разходи, които могат да се покрият в рамките на няколко месеца. Т.е. трябвало е да бъдат покрити още през 2010 г. ", заявиха експерти.

Идеята за онлайн връзка с данъчните всъщност е на големите петролни вериги, които от години твърдят, че са готови сами да я финансират, защото губят много пари от бензиностанциите, продаващи контрабандни горива.

За най-парадоксално бе определено поскъпването заради внедряването на биогоривата. В момента нито "ЛУКойл", нито OMV, нито "Шел" предлагат бензин, смесен с биосъставка. А само преди дни НС прие на първо четене предложението включването й да се отложи до 2014 г.

Енергийни анализатори обясняват, че 60% от цената на бензина са постоянни разходи (45% формират акциз и ДДС, 15% производствени, транспортни разходи и печалба на търговците), а 40% е стойността на суровината. Освен това рекордите през 2008 г. бяха поставени при 140 долара за барел, а сега цената е 114 долара. Оттогава обаче и акцизът на бензина скочи два пъти.

Според Андрей Делчев "ЛУКойл Нефтохим" следи главно цените му да не са по-високи от тези на международните пазари, а не се влияе от разходите за суровините. "60-70% от горивата у нас са собственост на "Нефтохим". Наистина малко горива се внасят, защото цените на "Нефтохим" са по-ниски от международните. Ако "Нефтохим" си позволи да качи цените над международните, ще започне внос от Гърция, а ОМV ще внася бензин от Австрия", обясни той.

"Днес в България цената на обикновения дизел е 2.52 лв. за литър на бензиностанция "ЛУКойл", 2.50 лв. е цената на бензиностанция ОМV. За сравнение в Словения цената, изчислена през курса на еврото, е 2.41 лв., в Словакия - 2.51 лв., Испания - 2.42 лв., Люксембург - 2.21 лв., Австрия - 2.50 лв., Андора - 2.01 лв. Във Великобритания цената е 2.62 лв.", контрира обаче Койчо Русев.

От асоциациите на малките бензиностанции добавят, че цените на горивата у нас и в Австрия са еквивалентни, макар че транспортните разходи и разходите за заплати там са много по-високи, отколкото у нас.

"Цените на горивата, които в последните дни бележат значително покачване, се влияят силно от международната обстановка, която предизвиква паника на пазарите. Конкретно в България цените на дребно се влияят и от още няколко фактора: инвестиции на компанията в покриване на стандарт ЕВРО 5 и екоизискванията на ЕС, в рамките на които се произвеждат горива с ниско съдържание на сяра и 3% биосъставка; курса на долара, който към 25.02.2008 г. е 1.32 лв., а към 25.02.2011 г. е 1.42 лв., както и по-високите акцизи на горивата. Така под влияние на изредените фактори цените на дребно на горивата в България през 2011 г. са равни на тези от 2008 г. въпреки по-ниските цени на суровия петрол", обясниха от "ЛУКойл" в специално съобщение до медиите. От компанията правели всичко възможно, за да поддържат най-изгодни за потребителя крайни цени на горивата, и то за сметка на търговската си печалба.

Протест

Най-радикално срещу рекордно високите цени на горивата се обяви Асоциацията на товарните превози.

"Настояваме държавата да поеме ролята си на регулатор спрямо доставчиците на горива, за ценообразуването и за качеството на петролните продукти. Даваме срок на правителството да се намеси и да реши проблема до 10 март. Ако не се вземат мерки, между 11 и 13 март ще изпратим официално предупреждение за протеста си, който ще се изрази в спиране на превозите", заканиха се от асоциацията.

Превозвачите добавят, че поскъпването на горивата и на транспортните услуги ще се отрази върху стоките и услугите от първа необходимост и ще доведе до още по-голямо обедняване. Чакат се и масови фалити, увеличаване на междуфирмената задлъжнялост, безработица и емиграция.