Газова уредба за около 1100 лв. се изплаща за не повече от половин година, при условие, че изминаваме с автомобила си поне по стотина километра дневно, научи „Монитор”.

Според запознати има смисъл да се използва пропан-бутан за основно гориво на колата, когато караме колата поне по 40-50 км на ден или към 15 000 км годишно.

„Срокът на изплащане зависи от разхода на бензин. Трябва да се има на предвид, че зимата той е по-висок, защото трябва повече време, докато загрее двигателят и достигне нужната температурата за да мине на газ”, каза за „Монитор” инж. Коста Василев от един от най-големите автосервизи в България. 

„Разходът на бензин в съотношение към пропана е по-малък при ежедневно изминаване на по-дълги разстояния. При използване на колата само в градските задръствания през зимата разходът на бензин се качва доста”, допълва инженерът.

Според него сметките сочат, че автомобил, който обикновено гори средно по 9 л бензин на 100 км струващ около 18 лв., то с газова уредба на пропан-бутан разходът ще е 10 л газ за 9 лв. плюс около 2 лв. литър бензин.

Така на 100 км се пестят по 7 лв.

По думите му често се пропуска тази подробност за разхода и на бензин при наличието на газова уредба. 

„Обикновено двигателят гори с около 10-15% повече пропан, отколкото, ако работи само на бензин”, поясни инж. Василев. Според него за уредбите на двигателите без инжекцион може да се докара разходът на автогаз да е почти едно към едно с бензина, но това означава да се намали значително динамиката на автомобила или както се казва да стане „спънат”.

„При изправна газова уредба допълнителните разходи за поддръжката й са 10-20 лв. за филтри на 10-20 хил. км. Дюзите се сменят чак на около 100 хил. км и струват към 200 лв. за нови”, допълва инж. Василев.

Междувременно стана известно, че от началото на лятото мераклиите да си монтират газови уредби на автомобилите са с една десета повече, отколкото през миналата година, отчитат от автосервизите. Основната причина е, че през лятото хората пътуват повече и минават на газ, за да намалят разходите си за гориво.

Експертите съветват още охладителната система на двигателя на колата да бъде запълнена през всички сезони с антифриз, а не с вода за да се постигне по-добро охлаждане и на изпарителя на газовата уредба.