Българите, засегнати от икономическата криза, са се увеличили двойно за последната година и съответно се очаква осезаема промяна в потребителските им навици.

Това показва второ поредно проучване на агенцията за маркетингови изследвания "Прагматика" сред 800 души в страната.

Приблизително 60% от участниците в изследването, проведено в началото на 2010 г., заявяват, че чувстват осезаемо влиянието на кризата върху начина си на живот. За сравнение - в началото на миналата година едва около 32% от българите заявяват, че усещат влиянието на кризата, поясняват от агенцията в официалното си съобщение.

Съответно и нагласите за излизане от кризата остават песимистични. Всеки пети смята, че изходът ще е в края на 2010 г. и през 2011 г., толкова обаче са и без ясна визия кога ще се случи това.

В резултат на кризата се променят и потребителските навици на българите. Те са свили разходите си за определен вид стоки, станали са по-предпазливи по отношение на други и са ограничили изцяло консумацията на трети продукти.

"Потребителите още по-настойчиво ще продължат да търсят варианти за по-оптимално изразходване на бюджета си и същевременно ще се нуждаят от по-сериозни аргументи защо да изберат дадена продуктова категория и конкретна марка", коментира Юлиан Добрев, изследователски директор в "Прагматика", в официалното съобщение на агенцията.

Изследването показва, че болшинството от хората имат спад в разполагаемия си доход, като всяко трето семейство е намалило разходите за отопление, електричество, храна и вода. Съответно от агенцията прогнозират, че може да се очаква допълнително свиване на потреблението през тази година.

При ежедневните стоки, ще се наблюдава слаба промяна в модела на употреба на някои от тях, при други - преминаване към по-евтини решения, а при трети - рязко свиване, в това число и преустановяване на употребата, пишат още от "Прагматика".

Не се очакват съществени изменения в потреблението на стоките от първа необходимост (хляб, яйца, кисело мляко, минерална вода, санитарни материали). Ще има пренасочване към по-евтини алтернативи за стоки като перилните и почистващите препарати, а при различните типове захарни изделия и алкохолни напитки ще има по-осезаемо свиване на потреблението, прогнозират от агенцията.

Съществена промяна има и в покупките на техника и почивки и екскурзии. При част от скъпоструващата техника отложените покупки през 2009 г. може да не осъществят и през 2010 с изключение например на покупки на климатици, компютри, телевизори, хладилници, перални машини и готварски печки.

Ако в началото на 2009 г. близо 51% от хората са планирали да прекарат организирана лятна почивка в страната, то едва 35.5% са успели да направят такава, показват още резултатите от изследването. Неосъществените планове оказват отражение и при планирането на почивки и през настоящата година - едва 24% от българите имат намерение да почиват на родното Черноморие. През следващите десет-дванадесет месеца ще се наблюдава и намаляване на посещенията на различните типове заведения, спад в покупките на нови или употребявани автомобили, допълват от "Прагматика".