С 19% са нараснали инсталациите на онлайн магазини в България през последните 12 месеца спрямо предходния период. Това съобщава на база статистика от собствени сървъри българска хостинг компания. Общият ръст от 2014 г. досега пък е 37%.

Проучване, направено наскоро от един големите картови оператори сочи, че 40% от българските потребители пазаруват онлайн по няколко пъти всеки месец.

Спрямо есента на миналата година е отчетен ръст от 7 на сто . Анкетата сочи още, че всеки пети от потребителите би отказал да направи покупка, ако търговецът не приема онлайн разплащания.

Най-често българските потребители предпочитат да пазаруват онлайн дрехи и обувки, като на тези артикули се падат почти две трети от покупките. На второ място са технологичните продукти с дял от почти четири десети, следвани от книгите с дял от една пета.

Други 40% от анкетираните са заявили, че правят и резервациите си за почивка през глобалната мрежа.

От прочуването става ясно още, че има определени групи стоки и услуги, за които хората предпочитат да плащат само онлайн. В тях попадат самолетните билети, почивките и ваучерите за различни козметични продукти и битови услуги.

От КЗП съветват преди да пазаруваме от електронен магазин да обърнем внимание преди всичко на това налична ли е информация за името, адреса и телефона на търговеца.

Не бива да се пропуска дали доставчикът е посочил изрично правото на клиента да се откаже от договора в рамките на 14 дни. Полезно би било да се прочетат във форумите отзиви от други потребители, пазарували от въпросния електронен магазин.

От комисията припомнят, че в рамките на ЕС имаме право да анулирате онлайн покупката в срок от 14 дни без обяснение. В този случай продавачът е длъжен да ви върне парите в срок от 30 дни.

Възстановената сума трябва да включва всички понесени от клиента разходи. Въпреки това обаче от негова страна може да се наложи плащане на разноските по връщане на поръчаните продукти.