Комисията за защита на потребителите проверява за нелоялна практика схема с наддаване за бакшиши от клиенти за таксиметрови коли от мобилни приложение.

Това съобщи председателят на комисията Димитър Маргаритов. Той обясни, че бакшишът не е забранен от законодателната уредба, но данъчните би трябвало да разсъждават, ако се осъществява такъв трансфер на парични средства, без това да е отбелязано някъде, дали не се дължи нещо на фиска.

Мобилни приложения за поръчка на таксиметрова кола предлагат опция да заявим бакшиш за шофьора, за да дойде от по-далечен адрес. В пиковите часове и празничните дни поръчката на такси е почти невъзможна. Мобилните приложения предлагат, ако няма шофьор близо до вас, да изберете опцията "Разширено търсене". След това трябва да посочите колко пари над сметката ще платите. Шофьорите, които са на по-далечно разстояние и използват приложението, ще видят сумата и ако са привлечени от нея, ще откликнат на поръчката ви, съобщи БНТ.  

"В ранните сутрешни часове, на няколко пъти ми се случва моята поръчка да не бъде приета. Тогава аз изпратих опция за 5 лева, тъй като реших, че това ще ми гарантира по-бързото намиране на кола. Тя беше намерена в рамките на една минута“, разказва Александра, която е ползвала приложението.

Бакшишът, който може да предложите на таксиметровите шофьори чрез приложението, е между 1 и 9 лева. Това не е описано в касовата бележка. Парите се дават на ръка на шофьора.

„Не знам законодателство, което не дава възможност на човек да предложи бакшиш на друг човек, който е в сектора на обслужването“, казва Христо Чернев - управител на компанията, която поддържа мобилното приложение.

От Браншовата камара на таксиметровите шофьори определят метода за поръчка на автомобил като справедлив и ефективен.

24 електронни магазина за продажба на автомобилни гуми е проверила Комисията за защита на потребителите. В 13 случая са съставени актове за различни нарушения.

„Не са нарушения, които биха могли да изкривят пазара. Става въпрос за погрешно или непълно предоставяне на информацията, която е задължителна за всеки онлайн магазин. Тя е важна и макар че повечето потребители я знаят, преди да са отворили въпросния сайт, все пак всеки онлайн търговец е длъжен да спазва закона”, коментираха междувременно от КЗП.

Шефът на комисията Димитър Маргаритов п посочи, че едно от основните констатирани несъответствия са липсата на напомняне на потребителите за правото им на отказ от онлайн покупката в 14-дневен срок.

„Търговецът е длъжен в електронния си магазин да обяви, че клиентите му ще могат да упражнят това право, попълвайки формуляр, за да стане по-бързо и лесно връщането на парите”, добави председателят на КЗП. Друго нарушение е липсата на информация за алтернативно решаване на възникнал спор между потребителя и търговеца по повод покупката.

„От няколко години много активно, включително и в онлайн среда се развиват способите за алтернативно решаване на спорове – т.нар. помирителни комисии. Има онлайн платформа, която съдейства на потребителите това да става по-бързо и лесно, когато говорим за трансгранични потребителски спорове. И тази информация трябва да е налична във всички електронни магазини”, разясниха от КЗП.