Такситата ще поскъпнат средно с около 20 на сто от април. Това съобщи за „Монитор” Людмил Лазаров, собственик на една от най-големите такси компании у нас. Причината е, че цената на метана скочи от 1,30 лв. на 1,70 лв., което е 30% ръст.

Въпреки опитите на бранша да задържи тарифите, те ще скочат, но не пропорционално на ръста на горивата. За преминаване към новите цени обаче за таксиметровите компании процедурата е по-дълга, тъй като всички таксиметрови апарати трябва да преминат през

специализирана лаборатория,

а само този процес отнема около месец, обясни шефът на компанията.

Сега дневните тарифи на големите фирми са около 0,59-0,60 лв. на километър. След увеличението те ще станат около 0,72-0,75 лв. на км. Нощната ще скочи до 0,90 лв. за километър.

От таксиметровия бранш прогнозират спад в броя на клиентите си в началото на поскъпването, но то е свързано с всяко покачване в цените на услуги, които не са от първа необходимост.

Лазаров обобщи, че най-честите оплаквания на клиентите са за отказани къси курсове и за пушене в автомобила. Качествените компании тепърва ще залагат на допълнителни услуги за клиентите като интернет или дори телевизия.

От автобусния бранш вече увеличиха цените с 5-7 на сто, но не могат да направят прогноза какво ще се случи с билетите за предстоящия летен сезон. Това каза Миролюб Столарски от БАСАТ. Той отчете, че пътниците на автобусния превоз за една година са спаднали с 60 на сто.

В момента еднопосочният билет до Бургас е около 27 лв., а разходът за двупосочно пътуване само за гориво на един 44-местен автобус до морския град е 800 лв. Плащат се допълнително около 160 лв. във всяка посока за влизането и обслужването по автогарите по трасето. Отделно се калкулира заплатата и командировъчните на водача, техническото обезпечаване на всяка кола. Така, за да излязат разходите на нула, в един автобус трябва да пътуват поне 33-ма пътници, а те

най-често са между 7 и 15 човека

каза Столарски. Затова по думите му предстои да бъдат съкращавани както курсове, така и персонал. В бранша вече не са останали финансови резерви да се поемат загубите от превоза на хора при занижени цени. Столарски очаква фалити както на малки превозвачи, които просто ще останат без клиенти, така и на по-големи, чиито разходи за поддръжка са по-високи.