„Една десета от общия брой лицензирани превозни средства са оборудвани с бордови устройства за тол системата. Дори да прием всички условия, технически е невъзможно до 1 март, когато системата ще стартира, да оборудваме 70 000 превозни средства… Надявам се да постигнем прилагане на един смесен вариант на системата в рамките на някакъв преходен период“.

Това обяви пред БНР Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Как се появи проблемът с винетките

Днес транспортният бранш се събира за финално решаване на проблемите с тол системата. На срещата са поканени представители на джипиес доставчиците на услугата, на АПИ, на доставчиците на бордовите устройства, на МРРБ.

Милтенова поясни, че допълнителната такса за обслужване на бордовите устройства за тол системата е една от пречките, пред които се изправя транспортният бранш:

„В дефиницията за обслужване на тази такса попадат елементи от обслужването на тол системата, за която АПИ ще заплаща 7% на доставчиците, на които е възложила да събира средствата по системата и да я обслужва. Доставчиците могат да ни предоставят възможност за наемане на устройството или закупуване. Нямаме нито едно от тези две условия, а само условие за месечен абонамент. Европейската практика е в посока, че тези устройства се предоставят срещу съответния депозит“.

Шофьорите искат отлагане на старта на тол системата с месец

тол система

Магдалена Милтенова уточни, че таксата за тези устройства, която им се предлага, е между 15 и 16 лева без ДДС:

„Предлагаме доставчиците да спазят договора с АПИ, тъй като той не предоставя възможност за събиране на допълнителни такси, а възможност за отдаване под наем или закупуване на съответното бордово устройство. Трябва да ба бъде решен и въпросът с джипиес тракерите“.

Според Милтенова голяма изненада е, „че АПИ казва, че пазарът е отворен, че няма монопол на пазара и че предстои да се регистрират още двама доставчици“:

Ще поскъпне ли билетът в София заради тол системата

„Но в същото време договорите, които ни се предлагат са двугодишни, което затваря пазара за две години… Проблемът е с обществено значение. Сумите ще струват не само за бранша, те ще бъдат платени от крайния потребител. Държавата пое ангажимент към нас, намали цените на тол системата, за да може браншът да съществува. Сега се оказва, че доставчиците на услугата предоставят условия, които досега не са коментирани. 

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg