От 1 март национална програма за предоставяне на грижи в домашна среда ще влезе в сила. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Деница Сачева по време на парламентарния контрол.

Програмата е разработена спешно заради нуждата да бъде осигурена асистентска подкрепа на около 12 000 души.

Тя ще бъде включена в Националния план за действие по заетостта за 2020 година с цел да се осигури заетост на безработни като домашни помощници и в дейности, свързани с предоставяне на персонална грижа в домашна среда на най-нуждаещите се. Това са хората, които останаха без необходимата грижа от 1 януари 2020 година.

Защо 13 000 инвалиди останаха без личен асистент


По тази програма ще се осигури заетост до края на годината средно на 2400 безработни при пълен работен ден, или на 4800 при заетост на четири часа.

Това е програмата с най-голям финансов ресурс през 2020 година - 16 милиона 575 хиляди и 600 лева, или 22,7 процента от определените през 2020 година 73 милиона за активна политика на пазара на труда, каза Деница Сачева.

По думите на министъра това е достатъчен ресурс да бъдат обхванати всички нуждаещи се. Програмата няма как да влезе по-бързо в сила, тъй като има нормативни процедури - приемането й, приемането на Националния план за действие по заетостта, обясни социалният министър.

istock
istock

Устойчивостта на асистентските услуги се съдържа в Закона за социалните услуги, заяви Сачева. Тя припомни, че по ОПРЧР ще има патронажна грижа за възрастни и хора с увреждания, а Законът за личната помощ изключва хора без увреждания да могат да ползват личен асистент.

Основната целева група на патронажната грижа ще са именно хора над 65 години с ограничения или в невъзможност за самообслужване, каза Сачева.

Министър Сачева припомни, че до 31 декември 2020 година е в сила законовото ограничение както в часовете, така и по отношение на кръга на ползватели на Закона за личната помощ.

ТЕЛК ще могат да решават само по документи

Очаква се поетапно увеличаване на броя на желаещите лична помощ поради увеличаване на минималната работна заплата и на часовата ставка, каза министърът на труда и социалната политика.

По отношение на отговорността за приемането на Закона за личната помощ, министър Сачева каза, че при приемането на закона народните представители са знаели за становището на Министерството на финансите, че няма достатъчно средства, за да бъдат обезпечени всички дейности по него, но въпреки това този закон е приет.

istock
istock

"Законът за личната помощ беше гръмко рекламиран с това, че всеобхватно решава проблемите на всички хора с увреждания, а това не се случва", заяви Сачева.

Според министъра презумпцията, че Законът за личната помощ не създава проблеми е грешна и рано или късно ще се сблъскаме с проблеми. Поради тази причина, през март, когато ще са минали шест месеца от влизането в сила на този закон, ще бъде направена оценка на въздействието му.

Защо не се наемат на работа инвалиди

През 2019 година чрез АСП на общините се предоставяха средства за финансиране на социалните услуги "личен асистент", социален асистент" и "домашен помощник". В рамките на осигуреното финансиране трите социални услуги се предоставяха на две целеви групи - на хора с увреждания и на хора над 65 -годишна възраст в невъзможност за самообслужване, на които е извършена социална оценка по правилата на операция "Независим живот", както и на нови потребители по разработени критерии, утвърдени от кмета на общината.

От 1 септември 2019 година влезе в сила Закона за личната помощ, но голяма част от хората, които се нуждаят от тези социални услуги останаха извън обхвата на механизма по новия закон, тъй като там има ограничение за ползвателите до края на 2020 година.

А в края на декември беше отложено влизането в сила на Закона за социалните услуги, в който е регламентирана асистентска помощ за хора в нетрудоспособна възраст и за хора с увреждания.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg