Какво представлява клиничната пътека?
Във всяка клинична пътека са описани съответните диагностични и лечебни медицински дейности – изследвания, предоперативна подготовка, операция, лечение в болница, минимален болничен престой.
ВНИМАНИЕ! Минималният болничен престой не означава престой, след който трябва да бъдете изписан от лечебното заведение.
Пример: Ако е записано, че клиничната пътека включва три дни болничен престой, това означава, че трябва да останете в болницата минимум три дни (в противен случай тя няма да ѝ бъде заплатена от НЗОК). Но, ако се налага по-продължително лечение, Вие ще останете там до пълното Ви излекуване. След изписването Ви от лечебното заведение, имате право на два контролни прегледа. От болницата ще Ви издадат документ „епикриза“, който трябва да предоставите на личния си лекар, защото той ще продължи да наблюдава Вашето здравословно състояние.
Какво трябва да направим, за да се лекуваме в болнично лечебно заведение по клинична пътека?
Вашият общопрактикуващ лекар или специалистът по профила на заболяването ще направят преценка дали трябва да бъдете хоспитализиран и ще Ви предоставят съответното направление за хоспитализация.
Документът е валиден в срок 30 дни от датата на издаването му и дава право да се лекувате в избрано от Вас лечебно заведение за болнична медицинска помощ на територията на цялата страна.
НЗОК заплаща за медицинските изделия, прилагани в болничната медицинска помощ, ако те са включени в т.нар. „Списък с медицински изделия, които НЗОК заплаща в условията на болнична медицинска помощ“. Списъкът е публикуван на сайта на НЗОК.
Най-подходящото медицинско изделие се определя от лекуващия лекар. В зависимост от типа/вида на поставеното медицинско изделие, стойността на което се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека, НЗОК заплаща на лечебното заведение съответната сума до стойността, посочена срещу всяка една позиция.
Ако пациентът поиска да му бъде поставено по-скъпо медицинско изделие, той доплаща сумата над тази, осигурена по здравна каса. Болницата задължително издава финансови документи, в които е посочено за какво е плащането. Сумата, която се заплаща от НЗОК, се превежда на лечебното заведение, а не на пациента, след като вложеното медицинско изделие се отчете по определен ред.
ВНИМАНИЕ! НЗОК превежда сумите за медицинските изделия на лечебните заведения за болнична помощ, а не на пациентите

istock
В други клинични пътеки могат да Ви бъдат приложени медицински изделия, които НЗОК не заплаща и те трябва да бъдат за Ваша сметка, ако се подложите на лечение. Такива, например, са очна леща, лапароскопски консумативи, биологично тъканно лепило, медицински изделия за робот асистирана хирургия, апарати за сънна апнея и други.
За тези медицински изделия лечебното заведение и лекуващият лекар са длъжни да Ви информират.
Може ли пациент да получава документи от лекаря, без да го посети
Ако не сме включени в плановата хоспитализация за лечение по клинична пътека?
При липса на капацитет за планова хоспитализация, болницата изготвя листа на чакащи, а здравноосигурените, включени в нея, получават пореден номер и дата за постъпване в болница.
Какво заплащаме като здравноосигурени за лечение по клинична пътека?
Какъв е размерът на потребителската такса и на медицинските изделия при лечение по клинична пътека на НЗОК?

istock
Информация за клиничните пътеки, медицинските изделия и скъпоструващите консумативи в болничната помощ по клинична пътека може да намерите на сайта на НЗОК.
Подробна и актуална информация може да получите и на тел. 0800 14 800.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0