Комисията за защита на конкуренцията  по своя инициатива образува три производства за установяване на евентуално извършени нарушения по чл. 15 от ЗЗК, под формата на забранени споразумения и решения на сдружения на предприятия, от страна на следните участници на всички нива на дистрибуция в хранителния сектор и техни обединения: „СДРУЖЕНИЕ ЗА МОДЕРНА ТЪРГОВИЯ“, „БИЛЛА БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, „ЛИДЛ БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО“ КД, „КАУФЛАНД БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО“ КД, „МАКСИМА БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, „ПРОМАРКЕТ“ ООД, "ФАНТАСТИКО ГРУП", и „МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРИ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, СДРУЖЕНИЕ „СЪЮЗ НА ПТИЦЕВЪДИТЕ В БЪЛГАРИЯ“, СДРУЖЕНИЕ „АСОЦИАЦИЯ НА ПРОМИШЛЕНОТО ПТИЦЕВЪДСТВО“, "АСОЦИАЦИЯ НА МЛЕКОПРЕРАБОТВАТЕЛИТЕ В БЪЛГАРИЯ“ и СДРУЖЕНИЕ „НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ НА МЛЕКОПРЕРАБОТВАТЕЛИТЕ“.

Това съобщиха от КЗК. За да обезпечи събирането на достатъчно преки доказателства за наличието на евентуални тайни договорки между участниците в сектор Храни, след получени съдебни разрешения от Административен съд – София област, Комисията, със съдействието на служители на МВР, извърши изненадващи проверки на място в офисите на ЛИДЛ БЪЛГАРИЯ, СДРУЖЕНИЕ „СЪЮЗ НА ПТИЦЕВЪДИТЕ В БЪЛГАРИЯ“ и СДРУЖЕНИЕ „НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ НА МЛЕКОПРЕРАБОТВАТЕЛИТЕ“. От офисите бяха иззети копия на документи и електронна кореспонденция, които Комисията предстои да анализира в детайли, с оглед установяване наличието на обмен на чувствителна търговска информация или координирано пазарно поведение между производителите, търговците и техните обединения в сектор Храни.
 
Мащабът и стандартите на доказване на подобни антитръстови нарушения изискват Комисията да установи голямо количество данни и информация, на базата на които да се извърши икономически и правен анализ на разглежданото поведение, което обективно не може да бъде осъществено в спешен порядък.
 
Въпреки мащабното проучване, с оглед обществения интерес, който има към него, КЗК ще направи всичко възможно в рамките на предоставената й от ЗЗК компетентност, да извърши проучването във възможно най-кратък срок. След приключване на проучванията при установени нарушения, Комисията ще упражни законовите си правомощия, в това число да санкционира нарушителите, увериха от антимонополният орган.
 
От там допълват, че секторът на храните в страната е приоритет в дейността на Комисията и е постоянно наблюдаван и проучван от КЗК, за което свидетелстват множеството решения на Комисията през годините.
 
Всякакви опити за дискредитиране в публичното пространство на предприетите от Комисията  законови действия възпрепятстват работата й и целят създаване на негативна представа за институцията сред обществото. Важно е да се посочи, че КЗК е независим орган, който разполага с пълна оперативна самостоятелност относно способите за събиране на доказателства и начините на реализирането им в рамките на законовите си правомощия, като намесата в работата й е напълно недопустима, посочват от КЗК.
В едно от становищата на комисията се посочва, че през последните седмици вниманието на ЗКЗК е привлечено от редица публикации в пресата и съобщения в средствата за масово осведомяване за необяснимо, рязко и масово покачване на цените на хранителните стоки, както следва:

istock
istock

По данни на Министерство на земеделието, доставките на хранителните стоки до търговските вериги се обособяват в шест канала и „по всички тях има високи надценки, които се движат между 48,8 на сто до над 90%“. Според информацията, надценките се получават и през различни такси, които следва да се заплащат от производителите, например такси за реклама, асортимент, оборот, отстъпки и други. Тази информация се потвърждава и от производителите, които твърдят, че таксите, налагани от различните вериги варират, но средно са около 20%, а надценката която всяка търговска верига слага е допълнителен фактор, който се преценява от самата търговска верига“. Посочва се още, че таксите, които търговските вериги налагат на производителите оскъпява продукцията им, което води до невъзможност за тях да продават в собствените си обекти на цени по-ниски от тези във веригите.

КЗК проверява за скрити договорки между търговци и производителите на храни

Във връзка с увеличението на цените на основни хранителни стоки, се отбелязва, че като най-значими групи се открояват: хляба, олиото, яйцата, млякото и млечните продукти. По-конкретно наблюдава се висок марж между цените на производители и търговци на дребно при яйцата, маслото, кашкавала и сиренето.

При средна цена на едро от 1,03 лева за литър мляко, то достига до 4 лева за литър по щандовете в някои магазини. Така също се посочва, че една опаковка кашкавал от 400 грама е с доставна цена 8,04 лева, а се продава на крайния потребител за 15,99 лева. Краве сирене в опаковка от 400 грама се доставя при цена 5,64 лева - на рафта във веригата се предлага по 10,79 лева или с надценка 91%. Според данни на Комисията по борсовите стоки и тържища на пазара се продава дори кашкавал, чиято цена от 17.30 лв. за 1 кг. от производител стига до 31-32 лв. за потребителя.

istock
istock

На фона на това, при направено сравнение с цените за същия продукт в Германия килограмът се предлага за 6,65 евро, като опаковка от 750 г струва 4,99 евро. За сравнение - цената на същия продукт в България е съответно 21,99 лв./кг и 16,49 лв. за 750 г. От събраната до момента от КЗК информация6 се установява, че цените на дребно на краве сирене и на кашкавал „Витоша“ не следват пряко цените на едро, като в рамките на 2023 г. ръстът при цените на дребно е по-голям спрямо ръста на цените на едро. И при двата продукта цената на едро от декември 2022 г. до март 2023 г. е стабилна, без резки увеличения, докато цената на дребно бележи сериозен ръст, особено през началото на 2023 г.

Разглежданата разлика между цена на едро и цена на дребно се увеличава значително през м. март 2023 г., което води до извода, че в този период освен цената на едро, върху цената на дребно оказват влияние и други фактори. На годишна база при кравето сирене се наблюдава ръст при цените на едро от 32 %, докато при цената на дребно повишението е с 45 %. При кашкавала се наблюдава ръст при цените на едро от 31%, докато при цената на дребно повишението е с 38%. Комисията също така установи, че от началото на 2022 г. до момента се наблюдава рязко покачване и на цената на яйцата, особено през началото на 2023 г., като същата достига пикови стойности през месец март 2023 г. По-конкретно, към 08.03.2023 г. цената на едро достига средни стойности от 0,41 лв. за брой, а средната цена на дребно достига 0.56 лв. за брой. На годишна база се наблюдава ръст при цените на едро от 77%, докато при цената на дребно повишението е 87%, пише още в становището.  

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg