Потребители се свързаха с нас и ни споделиха, че когато си купуват шоколадови бонбони, за да почерпят за някакъв повод (имен ден, рожден ден, годишнина), не могат да се ориентират по кутията какви бонбони да си закупят. Това съобщават от Асоциация „Активни потребители“ Обикновено с голямо разочарование след покупката на голяма кутия шоколадови бонбони те установяват, че голямата кутия не означава много на брой бонбони. Също потребителите споделят и неудобството при пренасянето на големи и обемни кутии. Много рядко се срещат бонбониери, които са същевременно малки като размери и компактни, а и имат сравнително голям брой бонбони спрямо размера на кутията, коментират от асоциацията.

Ако си купувате шоколад, размерът на опаковката е компактен и се асоциира с големината на шоколада, оттам и с неговото тегло. Не е нужно да се вглеждате в надписите за теглото на продукта, защото можете да се ориентирате асоциативно по големината на опаковката – колкото по-голяма опаковка, толкова повече шоколад. При бонбоните обаче съвсем не е така. Може да имате голяма опаковка с малък грамаж и обратно – малка кутия, но с повече съдържание.

Затова от „Активни потребители“ решават да проверят съотношението на обема на кутията на бонбоните и обема на самите бонбони и да подредим резултатите, така че да се получи снимка на пазарната ситуация. Целта е да разберат, когато потребителите си закупят шоколадови бонбони, каква част от тяхната бонбониера е пълна с въздух и различни подложки за бонбони, които запълват много място в кутията, и какъв е всъщност реалният обем на бонбоните в кутията. Реално за какво плащаме – за кутия пълна с въздух или пълна с бонбони.

Всеки втори у нас купува нещо сладко за подарък

В изследването са включени 39 търговски марки бонбони, закупени от големи търговски вериги.

От проучените 39 търговски марки само в две процентът на запълване е над 50%. Това са Merci 250 g (72% запълване) и Selection Chocolate (69%). На другия полюс с 10% и по-малко запълване на обема на кутията са марките Suchard Lucia (10%), Черноморец (10%), Дръвчета (10%), Cherry (9%), Тройка (8%), Roshen Chocolateria (7%), Roshen Compliment (7%), Magnifique (7%) и Елит Gourmet Collection (6%). Всички останали марки се разполагат в диапазона от 11% до 29%, показва изследването.

Шоколад от 100 гр. се побира в опаковка с обем от около 110 куб. см., а бонбоните с най-малко тегло в проучването Daris Cherry (с тегло от 105гр.) са опаковани в 813 куб. см. Това означава, че в опаковката на бонбоните могат да се поберат близо 8 шоколада!

Активни потребители
Активни потребители

Опаковката като отпадък

Скоро след като напусне магазина, всяка опаковка се превръща в отпадък. Във времена, когато потребителите отдават все по-голямо значение на грижата за природата, по-икономичните опаковки, които генерират по-малък отпадък, трябва да се поощряват. От тази гледна точка с най-малко тегло са Selection Chocolate (14гр.), Merci 250g (22гр.), Milka (27гр.) и Toffifee (29гр.). На другия полюс са Елит Gourmet Collection (199гр.) Merci (143гр.) и Черноморец (130гр.). С други думи, с купуването на една кутия Елит Gourmet Collection ще генерирате същото тегло отпадък, колкото ако купите 14 кутии Selection Chocolate. Време е производителите да се замислят и върху този аспект.
 
Има ли нарушения?

Понастоящем не съществуват регулации или законови изисквания, които да са нарушени. Производителите имат право сами да преценяват какво количество в каква опаковка да предлагат. Важното е потребителите да са информирани и да не се оставят на импулса и бързата визуална преценка при пазаруване, а да вземат максимално информирани решения. Трябва да поставим и въпроса за генерираните отпадъци от опаковки и каква е отговорността на производителите за намаляването им чрез използване на по-малки опаковки, посочват от асоциацията.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg