Около две трети от обявите за продажба или наемане на имоти в сайтовете са менте. Това твърдят родни брокери.Според Иван Велков, председател на Национално сдружение „Недвижими имоти” (НСНИ), най-често става въпрос за подвеждащи, неактуални или дублирани оферти.

„Трудно може да се познаят фалшивите оферти, защото много от тях са много добре маскирани и са коректни от техническа гледна точка, но имотът отдавна е продаден”, твърди Велков.

„Лошото е, че никой не се чувства задължен да маха обявите от сайтовете, след като сделката е станала. При нас в сдружението се обаждат хора, които

виждат своите отдавна продадени имоти в обяви

в мрежата. Дублирането се получава, защото една и съща оферта се рекламира от много брокери.

По думите на шефа на НСНИ България не е изключение и в целия ЕС съществува разнопосочност на информацията, но броят на некоректни оферти и неграмотни брокери у нас е най-висока.

„В момента на пазара масово липсва точно договаряне на права, отговорности, срокове и цени”, казва Велков.

„Брокерите дават предимство на клиентите, с които имат договор. Най-добре е да се наеме брокер, защитаващ само неговите интереси, а не такъв, който ще обикаля от врата на врата и гледа да продаде каквото и да е само и само да вземе комисионата”, съветва той.

„Повече са фалшивите оферти при обявите за даване на имоти под наем”, казва зам.-председателят на НСНИ Добромир Ганев. „Някои фирми дават за контакт импулсни телефони. Пускат се и фалшиви снимки на имоти

само и само да излъжат някой да им звънне

Лошото е, че тези методи се използват от години”,

добавя той.

„При добро желание от страна на компетентните органи тази практика може да се пресече, като се приложат процедурите по законите за защита на потребителите и на конкуренцията”, казва Ганев.

Брокерът смята, че е най-добре клиентите, решили да продадат, купят или наемат имот, да потърсят посредник с препоръки, а не само да звънят на обявите по сайтовете, където лесно може да се попадне на зарибяващи фалшиви оферти.

Неразумно е да се рискуват големите средства

за закупуване или наемане на имота, като се вземе за посредник случайна агенция, казва той.Според експертите от НСНИ един от изходите за намаляване на фиктивните оферти са договорите за изключително представителство.

Чрез тях се постига от 3 до 4 пъти по-голяма ефективност във взаимоотношенията между възложителя и изпълнителя на услугата. По този начин ще изчезнат около 80% от фиктивните оферти, които изкривяват пазара. Подобна система от години се прилага успешно в САЩ и вече в някои страни от Европа.