С промените се предвижда съдът да задължава страните да участват в информационна среща за процедура по медиация по дванадесет конкретно определени в закона групи граждански и търговски дела.
На първо място са определени семейните дела. Поради естеството на връзките между лицата по тези спорове, което предполага трайни отношения, в т. ч. предвид факта, че в повечето случаи се засягат и интереси на малолетни и непълнолетни деца, е желателно да се ограничи родителският конфликт и да се запазят нормални взаимоотношенията между отделните членове на семейството, което ще бъде най-вече в интерес на децата.
На второ място са делата, свързани със и произтичащи от съсобственост. Обичайно страните по тези дела са лица най-вече в роднински взаимоотношения и би било желателно и полезно да запазят отношенията си близки и да продължат да се отнасят с уважение помежду си. Освен това поради близките си връзки и трайни отношения е по-вероятно лицата да успеят да се споразумеят.
Сходни са аргументите и по отношение на споровете за делба, тъй като същата се извършва между съсобственици, които най-често са в роднински взаимоотношения. При делбата е много важно да се проведе информационна среща, на която страните да се запознаят и да разберат какви биха били неблагоприятните финансови последици за тях, в случай че делото се разреши от съд – например държавна такса, която е върху стойността на поделяемото имущество, оценки за експертизи от вещи лица, такси в изпълнителното производство. Не без значение в случая е, че при делба на неподеляем имот например цената на имуществото при публичната продан обикновено е по-ниска от пазарната цена. Тъй като обичайно при споровете за делба има повече страни в производството, в проекта е предвидена възможност за взаимно упълномощаване или упълномощаване на трето лице.
Включването на трудовите спорове в кръга от дела е с цел бързо и безболезнено уреждане на отношенията между страните, като отново стремежът е запазване на отношенията. Това би било полезно и за двете страни, особено в случаите, когато работникът или служителят бъде възстановен отново на работа.
По отношение на търговските спорове се предполага, че тъй като страните са търговци и извършват дейността си по занятие, те имат интерес и по-положителна нагласа за това един спор да се разреши доброволно, бързо, безпроблемно и без допълнителни разноски. Това би имало значение за страните не само от финансова гледна точка, но и от гледна точка на фирмения имидж на компанията и бъдещето на съответния бизнес. Освен това е важно да се отбележи, че големите търговски обороти имат пряко отражение в икономиката на страната и бързото разрешаване на споровете е от изключително значение за търговския оборот.
Сходни са аргументите и по отношение на облигационните дела, включени в обхвата на законопроекта.

istock
Образувани са 200 000 дела срещу длъжници
В категорията дела, подходящи за доброволно уреждане на спора, не са включени дела с голям брой на страните (доколкото по-големият брой на страните е предпоставка за по-трудно постигане на споразумение), като делата за изпълнение на задължения на собствениците, ползвателите или обитателите на самостоятелни обекти в сграда в режим на етажна собственост, делата за възстановяване на направени от отделен собственик разходи за ремонт на общи части на сградата, както и за отмяна на незаконосъобразно решение на общото събрание или на незаконосъобразен акт на управителния съвет.
Изрично се регламентира задължение за лично участие на страните в информационната среща, като недееспособните могат да участват чрез законния си представител, а ограничено дееспособните – с попечител. Личното участие на страните в информационната среща е изключително важно и се налага, тъй като информацията, която те ще получат, би мотивирала страните да изберат именно процедурата по съдебна медиация, каквато е целта на промените.

istock
Предлага се финансов стимул за мотивиране на страните да използват медиация и да решат своя спор доброволно. Предлага се при одобряване от съда на споразумение, постигнато в резултат на процедура по медиация, 75 на сто от внесената държавна такса да се връща на ищеца, докато в останалите случаи на одобрена спогодба едва половината от внесената държавна такса се връща на ищеца.
Разноските по производството и по спогодбата остават за страните, както са ги направили, ако не е уговорено друго.
В случаите, когато страна не се е явила без уважителна причина или е отказала да участва в информационна среща, се предвижда еднократна глоба - от 50 до 300 лв.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase