Наемите на магазини на търговските улици в големите градове паднаха с 50% през 2012 г., сочи доклад на Колиерс Интернешънъл.

Основна причина за поевтиняването е отливът на клиенти и ориентирането им към търговските центрове.

Заради това и движението на наематели на търговските улици в Пловдив и София е повече от двойно по-голямо в сравнение с 2011 г., отчита докладът. Преди две години текучеството на наематели на търговските улици е било 5% срещу 12 на сто през 2012 г.

Търговските центрове от своя страна продължават да се разрастват като до следващата година се очаква моловете да набъбнат с 40 на сто до 905 хил. квадратни метра. Заради слабата покупателна способност на хората у нас обаче се очаква тези площи да се запълнят трудно.

Наемателите ще търсят атрактивни площи с добра локация. Те ще имат богат избор, така че най-добрите проекти се очаква да бъдат печеливши, коментират специалистите. Очертава се и тенденция за навлизане на чужди марки, които досега не са присъствали на българския пазар.

Причината е, че въпреки че в момента оборотите са свити, компаниите виждат перспектива за развитие и искат да се позиционират в страната преди други конкуренти марки, коментират брокери.

Прогнозите са пазарът на недвижими имоти през 2013 г. да остане стабилен, а в определени сегменти като офис площите предлагането да продължи да надвишава търсенето.