Eскалацията на
кипърската криза не доведе до ефект на зараза в региона. Риск обаче това
да се случи е имало, според Кристофор Павлов, главен икономист на
УниКредит Булбанк.
Той обясни, че някои инвеститори гледат на региона като на едно цяло и когато има лоша новина за страна като Гърция или Кипър, то тези инвеститори автоматично прехвърлят негативните си сантименти и към България.
"Опасенията бяха, че това може да прекъсне процеса по редуциране на
външната задлъжнялост на банковия сектор и така да се попречи на
нормализирането на лихвите в България", каза Павлов.
Той признава, че
има известно забавяне на процеса през първите три месеца на годината. То
се вижда по скоростта, с която средноголемите и по-малки банки
редуцират лихвите по депозитите.
При по-големите банки лихвите вече са редуцирани до нива, под които процесът на редукция изглежда изчерпан, посочи Павлов. При по-малките банки обаче процесът все още тече.
Разликата в лихвите между водещите банки и тези, които са средни и по-малки, по отношение на лихвите по депозитите в средата на 2012 година е била 200 базисни точки. Девет месеца по-късно тя спада до 120 - 130 базисни точки, каза главният икономист на УниКредит Булбанк.
Въпреки, че промените в Кипър и Словения не доведоха до обръщане на
капиталовите потоци, банковият сектор продължи да редуцира
задлъжнялостта, а лихвите продължават да спадат, има и лоша новина за
българските банки, според Кристофор Павлов. Тя е, че банковият сектор
остава под стрес заради високото ниво на несъбираемите кредити.
Негативно влияние оказват още бавната скорост, с която протича процеса по редуциране на финансовата задлъжнялост на корпоративния сектор, както и бавната скорост на възстановяване на икономиката.
Лошите и несъбираеми кредити продължават да тревожат системата заради
бавната скорост, с която се процедира с тях, обясни Павлов.
Необходимо е ускоряване на процесите по финансово преструктуриране на компаниите и това е действие, което правителството би могло да насърчи. Не става дума обаче за действие, което да обслужва интереса на банките.
Скоростта на този процес означава че всичките тези активи, които стоят в момента неизползвани - производствени мощности, работна ръка - ще се върнат обратно в производството, обясни Павлов.
Според него в момента България се нуждае от повече инвестиции в
инфраструктура. Това е нещо, което е възможно да се реализира, тъй като
лесно може да се изгради консенсус вътре в страната.
Освен това, това е мярка, която ще получи подкрепа вън от страната и финансовите пазари няма да погледнат на това действие като на промяна във фискалната политика на държавата, която да ги накара да искат по-високи лихви за покупките на български облигации например.
Според Кристофор Павлов България може да продължи да получава 5.4
млрд. евро от фондовете на Европейския съюз в следващия 7-годишен
програмен период на финансиране. Има и потенциал за привличане и на
допълнителни 2 млрд. евро до 2020 година.
На фона на средствата, постъпили в предходния програмен период, в размер на над 700 млн. евро, това представлява значително увеличение. Основни негови източници ще бъдат Европейската инвестиционна банка и Световната банка.
С тези 2 млрд. евро в повече би могъл да се захрани по-бърз растеж на
българската икономика, който според Европейската банка за
възстановяване и развитие ще бъде в рамките на 1% през 2013
година.
Павлов не се ангажира със собствена прогноза в цифри, но предположи, че хоризонтът на потенциалното ускорение на ръста на българската икономика благодарение на средствата от европейските фондове е около 2%.