След драстичния спад на продажба на активи на лизинг през 2011 г. и първото тримесечие на 2012 г. този пазар се съживява; нарастват сделките с типични лизингови активи като леки автомобили, товарни автомобили и селскостопанска техника и други. Това показват данните на едно от големите лизингови дружества, които бяха представени днес. 

През 2011 г. лизинговият пазар отчита 35 процента ръст спрямо предходната година като при леките автомобили ръстът е 31 на сто, при товарните и лекотоварните коли - 49 процента, а в сегмента машини, съоръжения и оборудване -  също 49 процента.

Въпреки това нивата на сделки отпреди кризата все още не могат да бъдат достигнати - разликата между реализирането сделки през 2008 г.  и през 2011 г. е 1 млрд. лв.,  посочи Румен Иванчев, главен изпълнителен директор в лизингово дружество.

Видове лизинг на пазара у нас

Най-типичният лизингов продукт у нас си остава лекият автомобил, но докато в САЩ и Западна Европа леки коли се закупуват основно чрез оперативен лизинг, у нас преобладава финансовият, при който собствеността върху автомобила преминава у купувача, коментира за БТА Димчо Станев, директор "Продажби - клонова мрежа" в лизингово дружество. В България делът на финансовия лизинг достига 96-98 процента, а в Западна чужбина е точно обратното тези проценти са за оперативния лизинг, а няколкото процента остават за финансовия, коментира Станев. При оперативния лизинг собствеността остава за лизингодателя, но негов е и рискът при ползването на автомобила, подобно на наемането на коли под наем, посочи Станев.

Въпреки че оперативният лизинг е нараснал от два до четири на сто през последните две години, все още съзнанието на българина не може да се пречупи, така че този вид лизинг да вземе превес, заяви за БТА Станев. Той добави, че все по-голям интерес добива оперативният лизинг, съпроводен с поемането на всички допълнителни разноски по обслужването на автомобила - смяна на масло, на гуми, застраховка и други. 

Оперативният лизинг се сключва за кратък срок - около три години и се изчислява при определен годишен разход на автомобила. Така се пресмята до колко колата ще се амортизира след три години и вместо 100 процента от стойността на автомобила, лизингополучателят заплаща примерно 65 - 70 на сто от него, а след изтичането на срока, за който е сключен лизинга, може да върне автомобила и да вземе чисто нов с нов договор.

Това е практиката, която масово се ползва в западните страни, защото хората възприемат, че това им е по-удобно и изгодно, заяви експертът. 

Оперативният лизинг се използва само за автомобили - лекотоварни и тежкотоварни.

Видове активи, купувани на лизинг

Лизингът обаче се разпростира и върху разнообразен вид други активи, сочат данните на лизинговите дружества. В икономиката най-често се използва лизинг за закупуване на оборудване в металообработващата индустрия, в земеделието, в хранително-вкусовата промишленост. През последните две години се наблюдава и засилен интерес от експортно ориентирани компании за закупуване на активи на лизинг, посочи Димчо Станев. Физическите лица купуват на лизинг, освен леки автомобили, предимно медицинско и стоматологично оборудване и лекотоварни автомобили. 

Според експертите в момента лизинговите дружества са готови да финансират всеки добър проект, когато той е икономически обоснован и зад него стои финансово стабилна компания. При индивидуалните клиенти е необходимо да докажат доходи, обезпечаващи погасяване на задълженията им към финансовите институции и поддържане на жизнения стандарт, коментира Станев. 

При финансиране на проекти, превес имат проекти от реалния бизнес, а проекти в специфични активи и по-слаби сектори на икономиката се селектират прецизно, заяви Станев. Румен Иванчев посочи, че перспективни за лизинговите дружества са проекти в секторите селското стопанство, здравеопазване, леката промишленост, международен транспорт.

Лизинг при проекти за възобновяеми източници

Един от развиващите се сектори в икономиката, към който лизинговите дружества вече също са се насочили, е изграждането на енергийни мощности, работещи с възобновяеми източници. Подобни проекти съдържат много компоненти и за някои от тях може да се ползва лизинг, коментира Димчо Станев. При подобен проект първо се закупува земя, на която трябва да се отреди статут за ползването й за фотоволтаичен или вятърен парк. Следват договореност с електроразпределителните дружества, одобрение на проекта, определяне на трасето, по което ще се присъедини обекта към енергийната система и накрая закупуване на самите съоръжения - фотоволтаични панели, ветрогенератори и други. 

На всеки етап предлагаме консултации и финансиране, коментира Станев и добави, че клиентите търсят финансова помощ основно за закупуването на земята и на оборудването. Избират се доставчици и ако клиентите са с ограничен бюджет избират китайски продукти, други предпочитат европейски съоръжения - австрийски, немски, чешки, коментира консултантът по лизингови сделки. 

Използването на лизинг при такъв вид проект, вместо кредит, има предимството, че лизингът се обезпечава само с актива, който се закупува на лизинг и не се търси друго обезпечение, за разлика от кредита, поясни Станев. Всеки проект е строго индивидуален и не може да се сравни дали е по-изгодно да се плаща лихва по кредит или лизингова вноска, затова се търсят индивидуални решения, посочи още експертът.

При финансирането на подобни проекти слизинг няма ограничение за размера на исканата сума, проект за фотоволтаичен парк на стойност 14 млн. лв. е бил финансиран изцяло на лизинг, посочи Димчо Станев.

Вторичен пазар на лизингови активи

След резкия скок на необслужвани лизингови договори, размерът им сега се запазва сравнително постоянен и относителният им дял е 21 процента, посочват експертите на лизингово дружество. В последните две години са пресктруктурирани задълженията на над 60 процента от проблемните лизингови договори като най-често се дава гратисен период от около шест месеца на затруднените клиенти, посочи Димчо Станев. Когато обаче обслужването на лизинга не е възможно, дружеството се стреми да продаде актива на възможно най-добра цена и така да погаси в максимална степен задълженията на клиента си, отчитат от дружеството. 

В страната ни вече се е оформил пазар на лизингови активи за повторна реализация. Предлагат се активи както за директна продажба, така и на лизинг, заявиха експертите. При определянето на нов лизинг върху актив, отнет заради непогасяване на задълженията, месечната вноска се изчислява вече при нови условия - намалената пазарна цена, коментира за БТА Димчо Станев. Това прави закупуването на лизинг на отнети от предишните им ползватели автомобили привлекателно за клиентите. Така половината от реализираните сделки на вторичния пазар на лизингови продукти отново са за лизинг, а останалата половина са директни продажби на активите, посочи Станев.

На пазара на обявени за продажба лизингови активи има както клиенти, които купуват за собствена употреба, така и такива, които използват ниската цена на активите, за да ги препродадат отново, сочат данните на лизинговите дружества. Обикновено клиентите - прекупвачи искат да закупят голям брой активи, за да постигнат още по-ниска цена.

Най-често от търговци - прекупвачи се търсят обаче не леки автомобили с проблемен лизинг, а тежкотоварни автомобили, строителна техника и оборудване като те се закупуват директно, а впоследствие продават в чужбина.