Състоянието на пътната мрежа в страната не е на нивото, което всички очакваме и искаме да видим.

Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева по време на заседанието на консултативния съвет към Министерство на регионалното развитие (МРР).

В годините не се е влагало достатъчно в развитието на пътищата ни според вицепремиера. Тя изтъкна, че в последните години има значителен напредък. Най-после имаме две завършени магистрали, в строеж са още няколко.

Оказва се, че нуждите от развитие на пътната инфраструктура са по-големи от средствата, с които разполагаме. Стана ясно, че ще искаме заем от ЕИБ за изграждането на нови пътни участъци, а не само за ремонти, както се е правело досега.

Захариева очерта, че по отношение на пътната инфраструктура Южна България е по-добре развита от северната част на страната. Това обрича на по-ниски доходи населението в тези региони, притеснена е тя.

Най-важният обект за Севера е магистрала „Хемус", стана ясно от думите на Екатерина Захариева. Тя трябва да бъде включена във финансовия обхват на ОП „Транспорт" за следващия програмен период. Длъжници сме на Северна България, подчерта вицепремиерът.

Шансът АМ „Хемус" да се случи е тя да бъде включена в ОП „Транспорт". 

Ако не построим лот 3 на АМ „Струма", ще загубим парите по всички останали лотове. Затова и тази магистрала е изключителен приоритет за МРР. Това е най-натоварената магистрала, оттам минават най-много хора и стоки, подчерта вицепремиерът.

Друг важен обект е тунелът под Шипка. Изключително важен проект е пътят Видин-София, каза Екатерина Захариева и обясни, че той ще бъде финансиран от ЕИБ.

Трябва да се завърши и Околовръстното шосе на столицата.

Инж. Лазар Лазаров, председател на АПИ, повтори на свой ред, че средствата по ОП "Транспорт" са малко.

Той обаче успокои, че ще има пари за другите пътни проекти. Със средства от програмата Европейски транзитни коридори ще се строят пътищата, за които няма пари по оперативната програма. 800-840 милиона лева е индикативната стойност на тази програма към момента.

АПИ ще ремонтира със собствени средства пътните съоръжения. Агенцията е бенефициент и по ОП „Региони в растеж". С пари от нея ще се ремонтират пътни отсечки първи и втори клас - общо 20-ина обекта, съобщава News.bg.

Инж. Асен Антов припомни, че АМ „Струма" е била предвидена за реализация през миналия програмен период. Лот 3 обаче се оказва най-сложен и не стига времето да се довърши.Той минава през Кресненското дефиле и е с дължина 62 километра. Работата по лот 3 продължава по график, стана ясно от думите на Антов. 

Добре върви проектната готовност за изграждането на АМ „Хемус". Няма място в програмите за АМ „Черно море", стана ясно от думите на инженер Антов.

Някои участници се оплакаха, че се наблюдава концентрация на приоритетни проекти в София.

Чуха се предложения от приоритетните обекти да отпадне тунелът под Шипка. Екатерина Захариева обаче обясни, че не може този проект да бъде изключен.

По отношение на това, че за някои проекти ще се вземат заеми, тя успокои, че е важно за какво се вземат заеми и увери, че ЕИБ дава изключително изгодни нисколихвени заеми, а ефектът от строителството ще е растеж.

Нямаме други алтернативи. Без пътища и свързаност няма работа, подчерта вицепремиерът.