Тринадесет български банки са били посетени от тайни клиенти, изпратени от организацията International Service Check, за да проверят дали са коректни във взаимоотношенията си с клиентите при предоставяне на информация за потребителски кредити. Проверявани са били 11 пункта от Директивата за потребителските кредити на Европейския съюз. Изводите от експеримента са, че банките у нас не са особено стриктни когато трябва да съобщават на клиентите си сложна финансова информация като например какъв е вида на прилаганата лихва. Пропускат да съобщят на клиентите си, че договорът може да бъде прекратен след 14 дни, а също и че при забавяне на вноските по кредита могат да се включат наказателни такси.

Малко повече от половината посетени кредитни консултанти или 61.54% са попитали за какво ще се използва кредита. Това обстоятелство според International Service Check е смущаващо, тъй като разкриването на тази информация помага на банката да прецени и предложи най-подходящия продукт, който отговаря на нуждите на клиента.

По ясен и разбираем начин банковите служители са информирали тайните клиенти за продължителността на договора, за крайната сума, която ще трябва да платят по кредита и за разходите по обслужването му. Това, което са спестявали в близо една трета от случаите е било какъв е видът на лихвата - фиксирана, плаваща или комбинация от първите два вида.

Съществен е и делът на клиентите, които не са били информирани за Годишния процент на разходите по кредита, който е важен ориентир при сравняването на кредитните продукти, предлагани от различните банки. При посещението на тайните клиенти 84.62% от тях са били информирани за размера на Годишния процент на разходите, но с останалите клиенти този въпрос не е бил повдиган.

Банковите служители са били пестеливи на думи и по отношение на наказанията при закъснение в плащанията или забавяне на вноските. Само с 53.85% от тайните клиенти е било говорено за това каква е практиката на банката с платците, които закъсняват.

Едва при половината от посещенията пък е ставало въпрос за това, че клиентът има право да отмени договора си с банката в рамките на 14 дни след неговото подписване.

Тайните клиенти са установили, че банките не обръщат голямо внимание на това, че потребителите на кредити имат право на безплатно копие от предварителния договор за кредит. Така те могат да потърсят независим финансов консултант, преди да подпишат договора. В проучването 46.15% от тайните клиенти не са били запознати с тази възможност.