Ако дадена онлайн поръчка се забави по вина на търговеца, клиентът има право да я откаже и да си получи парите обратно.

Това важи дори за стоките по поръчка, които в други случаи не могат да бъдат отказвани от потребителя, тъй като са изработени по негов размер или за този, на когото би искал да направи подарък.

Това каза в ефира на Bulgaria On Air председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.

Той добави, че при забавена доставка търговецът дължи обезщетение, което може да включва авансово заплатените суми във връзка с покупката, както и за други претърпени поради закъснението вреди.

Освен това той предупреди да се внимава с предложения от типа „топ оферта” при резервациите през интернет за Св. Валентин и Трифон Зарезан.

„Ние не можем да кажем какво точно означава това наименование, спрямо какво е „топ” офертата и т.н. Затова потребителското хладнокръвие не бива да ни напуска дори когато става въпрос за празници. Важно е да изследваме есенцията на това, което искаме да получим и това, което ни се предлага”, обясни Маргаритов.

Тези, които ще предпочетат превръщащия се във все по-предпочитан от потребителите способ за подаръци – ваучерът, е важно да обърнат внимание на това, че винаги закупуването и използването му е свързано с някакви правила.

„Най-малкото срок, в който би трябвало да бъде реализирана покупката, или други условия, които може да се свързани с различен тип промоции и намаления, за които въпросният ваучер да не важи. При подаряването им хората не бива да се притесняват да предадат подобна информация, тъй като така този, който го получава, не само няма да бъде ограничен в рамките на нещо конкретно и ще може да избере от по-богат асортимент, но и ще има възможност пълноценно да се възползва от условията по ваучера”, каза Маргаритов.

При офертите за празнични вечери обикновено се анонсират допълнителни неща, за които също трябва да се внимава, тъй като понякога не знаем дали може да се наложи да се плати допълнително, предупреди още председателят на КЗП. Той даде пример със запазването на маса в ресторант, което при подобен празник е различно от случаите, в които искаме да отидем на вечеря с приятели:

„Може да има някакъв елемент на изненада или допълнителни услуги, които да се предложат – програма, понякога безплатна бутилка вино и да получим сметка с някаква добавка за това, че сме били на масата с хубавия изглед към града, но да го установим след като нещата са приключили.”

Маргаритов подчерта, че е задължение на търговеца предварително в писмен вид да уточнява какво е включено в цената, кое колко ще струва и по какъв начин ще бъде добавено към сметката евентуално.

„Когато самият търговец има условия, включително това, че разполага със специално място, на което цената би била различна, това трябва да бъде обявено задължително писмено. След като е предявена такава претенция и тя е отразена в касовия бон, а не се е съдържала в писмен документ – например, менюто или на интернет сайта на търговеца, то тогава той не би могъл да го изисква и да очаква заплащане”, изтъкна председателят на КЗП.