Пазарът на търговски площи премина през редица промени и предизвикателства през първата половина на 2020 г. В последния доклад на Colliers, проследяващ развитието му, са отразени основните пазарни процеси, наблюдавани през периода.

При усвоените търговски площи се регистрира 30% спад спрямо второто полугодие на 2019 г. На бул. Витоша се наблюдава несъществено увеличение на овакантените помещения – 3% от всички площи.

Свободните площи в търговските центрове също нарастват, макар и незначително, и достигат 7%. Модерните търговски площи  в София запазват нивата от края на 2019 г., а именно 390,660 кв.м.

Пандемията от коронавирус оказва силно въздействие върху пазара на търговски площи, след края на извънредното положение - 6% от всички модерни търговски площи остават временно затворени.

Сред най-често срещаните причини за това са преговори с наемодателя, набиране на служители, недостатъчно налична стока, поради нарушена верига на доставките.

Средните наемни нива  регистрират намаление от 10% за бул. “Витоша“ - 50 евро на кв.м. и 8% за търговски център - 34 евро на кв.м.

Проучване на Colliers сред  участниците на пазара на търговски площи, проведено през юни тази година показа, че 71% от наемателите отчитат спад в приходите си в резултат на последствията от пандемията от COVID-19.

istock
istock

При около половината от тях той е между 30% и 50%. Делът на търговците, които не отчитат промяна е 17%, а останалите 12% регистрират ръст в продажбите в рамките на до 20%.

Обясняват го с повече на брой отворени обекти и с позитивното развитие на онлайн търговията. Сред този тип компании са търговците,  позиционирани в ниския ценови сегмент и дискаунт веригите.

Клиенти бавят подписването на договори за наем

Най-често посочваната мярка за справяне с последиците от здравната криза, приложена от наемателите,  е предоговаряне на наема (88%), следвана от фокус върху онлайн продажбите, където 45% от респондентите регистрират увеличение.

Други действия, които са предприели участниците в проучването, са намалено работно време, повече промоционални кампании, съкращения на служители и оптимизиране на броя обекти.
 
Преобладаващата част от наемателите и наемодателите, очакват положително развитие и възстановяване до края на годината при условие, че няма нова вълна на коронавирус.

istock
istock

В отговор на здравната криза някои търговци ще продължат да оптимизират броя на обектите си, което ще доведе до размествания в микса от наематели в шопинг центровете и на главните търговски улици.

Онлайн търговията като канал за продажба ще продължи да се развива и все повече компании ще се фокусират върху него. В допълнение, търговските паркове ще бъдат търсена алтернатива за откриване на нови магазини.

Към тях се регистрира повишен интерес и през разглеждания период. Наемните нива на първокласни локации в търговски центрове и на главните търговски улици се очаква да се понижат още в краткосрочен план. 
 
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg