Само 32% от българите са наясно, че банките трябва да представят на клиентите си детайли за своите такси, a едва 43% са информирани, че при смяна на банка, новата институция трябва да се погрижи за процеса по прехвърляне на всички сметки. 

Това е установило специално проучване, проведено преди началото на кампанията на Европейската комисия „Имаш право“.

"Кампанията е целогодишна, провежда се в 10 от страните в ЕС и цели запознаване потребителите с основни техни права в различни области. Темата се сменя на всеки 2-3 месеца и зависи главно от промени в съответните наредби", обясни в ефира на Радио София Богомил Николов – изпълнителен директор на Асоциация активни потребители.

"Все още има много пасивност у нас. Търговците невинаги предлагат това, което е в полза за потребителя. Затова самите ние трябва да си знаем правата и да се научим да изискваме. И да сигнализираме, когато забележим нередност."

По думите на Богомил Николов, за разлика от много европейски граждани, българите още нямат навик да отидат в съда, когато им погазват правата.

Асоциация активни потребители дава безплатни съвети по всеки въпрос, но всеки трябва да води борбата си сам и до победа…

Най-силният коз на Асоциацията са колективните искове, но у нас те още не са достатъчно популярни.

"Трябва да знаем какво искаме. Да питаме. Не всички служители са съвестни и старателни", заяви Николов.

Един от акцентите в кампанията е възможността всеки гражданин в ЕС да се възползва от правото да прехвърли банковата си сметка в друга банка в същата страна, като новата институция трябва да поеме процеса по прехвърляне.

"Хората си мислят, че е много сложно и не им се занимава, дори и да знаят, че условията в тяхната банка са по-неизгодни. Не е сложно" – увери Николов.

Не всеки знае и изискването в ЕС всяка страна да има сайт за сравняване на условията на банките.

"В България тази информация е предоставена от БНБ, но сайтът не е удобен за ползване", според Николов.

Той поясни, че жалбите от финансовите институции са сравнително малко.

„Шампиони“ по жалби от години са комуналните услуги – парно, ток, вода. Увеличават се и в областта на туризма и пътуванията.