ИИ (artificial intelligence, AI) е науката за концепциите, които правят възможно компютрите да извършват задачи, разглеждани като интелигентни. При поставяне на задача той има способност да анализира обкръжаващата го среда и да предприема действия, които увеличават възможността за постигане на определени цели. Изучаването на възможностите за създаване на такива програми или устройства, наричани интелигенти агенти, е предмет на обособен дял от информатиката. ИИ приложенията включват усъвършенствани уеб търсачки (например Google), препоръчителни системи (ползвани от Ютюб, Амазон, Нетфликс), разбиращи човешки говор (например Siri, Alexa Internet), самоуправляващи се коли като Тесла и т.н. Нови възможности се появяват всеки ден, включително и за потребителите – чрез сериозни промени в е-търговията.
Какво правят вече „големите“
Основните играчи на пазара на платежни системи, Visa и Mastercard, обявиха нови инициативи, насочени към интегриране на изкуствен интелект в процеса на онлайн пазаруване.
По-конкретно, Visa представи своята програма "Интелигентна търговия", описвайки я като платформа, която позволява на изкуствения интелект не само да намира продукти, но и да извършва покупки от името на потребителите въз основа на предварително зададени предпочитания. Компанията обяви сътрудничество с редица технологични гиганти и стартиращи компании за разработване на персонализирани решения в е-търговията.
Mastercard не изостава от своя конкурент. Компанията обяви Agent Pay, решение, което интегрира в плащанията разговори с генеративен ИИ, предоставяйки на потребителите персонализирани препоръки и помощ при покупки. Като пример Mastercard посочва сценарий, в който момиче, планиращо парти за годишнина, може да разговаря с ИИ агент, който да избере тоалети и аксесоари от местни бутици и онлайн магазини, съобразено с неговия стил, атмосферата на мястото и прогнозата за времето. Агентът ще може да направи покупка и дори да препоръча най-добрия начин за плащане.
PayPal представи собствено предложение за търговски агенти с ИИ. А от началото на април Amazon тества нова функция, наречена "Купи за мен". OpenAI, Google и Perplexity също демонстрират подобни ИИ агенти, които могат да посещават уебсайтове и да помагат на потребителите да правят покупки. Тези инициативи отразяват нарастващото убеждение, че агентите с ИИ могат значително да опростят и автоматизират процеса на онлайн пазаруване.

istock
Конкуренцията в индустрията на електронната търговия се увеличава с времето. Брандовете се съревновават да привлекат вниманието на потребителите. ИИ технологията и машинното обучение опростяват процеса на проследяване на потребителските пътеки за онлайн магазините. Може да се създаде персонализирано съдържание и се предложат опции според интересите или предпочитанията на потребителите. Проучване на Zendesk потвърждава, че съобразявайки се със специфичните нужди и желания на всеки клиент, брандовете за електронна търговия могат да предоставят персонализирано пазаруване. Около 60% от потребителите желаят брандовете да събират данни и да ги използват, за да персонализират покупките им.
Независимо дали пазаруват козметични продукти, спортно облекло или инструменти, клиентите се сблъскват с почти огромен набор от възможности в повечето онлайн магазини. Години наред предлагането на широка гама от продукти беше задължително за интернет магазините, които искат да отговорят на изискванията на клиентите във възможно най-голяма степен. Информацията за потребителското поведение сега сочи различна тенденция. Онлайн купувачите търсят по по-специфичен начин продукти, които са точно съобразени с техните нужди. Търсенето на продукти с помощта на изображения също се увеличава. Поради това онлайн магазините трябва да се ангажират с потребителите по начин, който се грижи за това поведение – чрез поддържани от ИИ асистенти за пазаруване, които предоставят по-добри резултати от търсенето и предлагат персонализирани препоръки.
Изкуственият интелект заплашва работните места на жените
Пример: Функцията ShopBot на eBay е пример за личен асистент при пазаруване с ИИ. Тя е предназначена да помогне на клиентите да преминат през огромния брой обяви на eBay, за да намерят подходящата за тях сделка чрез текст, глас и дори снимки.
На помощ идва асистентът
Чатботовете на живо позволяват на компаниите за електронна търговия да открият какво търсят потенциалните клиенти на уебсайта и да ги насочат към информацията или продуктите. Според доклад на Gartner, до 2027 г. почти една четвърт от фирмите по света ще използват чатботове на живо за предоставяне на обслужване на клиентите. Задвижваните от ИИ чатботове могат също да създават персонализирани отговори за заявки, които не са включени във FAQ (често задавани въпроси) и подобряват времето за реакция. Peloton е един пример за платформа, където опцията за чат на живо позволява на хората да получават незабавни отговори на своите въпроси. Чатботът също може да ги свърже с представител на екипа, в случай, че са необходими повече подробности или инструкции.

istock
Има ли условия ИИ да навлезе в е-търговията и у нас?
Докато електронната търговия представлява 8% от общия обем на търговията на дребно в България и 10% в Румъния, според данни на Euromonitor в Полша тя представлява около 15%, което свидетелства за голям потенциал на развитие на електронната търговия в България през следващите години.
През 2024 г. продажбите по интернет в България отбелязват 20% ръст спрямо предходната година и надхвърлят по прогнозни данни 2,34 млрд. евро, сочат данните на „ПАСПОРТ 2024 на е-комерс индустрията в България“. За сравнение, през 2020 г. обемът на пазара е бил 0,97 млрд. евро За период от 4 години той е удвоен.
Електронната търговия и дигитализацията на търговията на дребно и на едро променят основно сектора, създавайки нови бизнес възможности и модели, нови работни места, нови форми на взаимодействие с потребителите и привличане на инвестиции.
През 2024 г. обемът на електронната търговия в България към брутния вътрешен продукт (e-GDP) по прогнозни данни достига 2,34%. В Европа параметърът e-GDP е средно между 4% и 5%, в Гърция е 7,87%, в Румъния е 3,32%. Тези данни сочат, че българският онлайн пазар в следващите 3 – 5 години има ниши за развитие.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase