"Над 190 хиляди граждани към момента разполагат с мобилното приложение еЗдраве. 50 на сто от тях са сдвоени с електронен подпис, а останалите 50 на сто са посетили офис на Информационно обслужване, РЗИ, РЗОК или НЗОК, съобщи за БНР Ивайло Станчев, мениджър проекти в екипа на Информационно обслужване.

Какви недостатъци се отчитат във връзка с приложението еЗдраве
 
"Това, което гражданите отчитат най-вече като недостатък е достъпността на приложението само чрез електронен подпис ( квалифициран ел. подпис, облачен подпис). Но многократно сме казвали, че това е заради сигурността на чувствителната здравна и медицинска информация, това е по изискване и на Европейския регламент за здравните данни. Това са двата начина - чрез подпис или на място в офис на здравната институция, които до момента са регламентирани за получаване на достъп по еЗдраве.
 
Имаме идеи и се надяваме скоро да бъде реализиран Проектът на електронната идентификация, което ще даде нова възможност гражданите да достъпват до еЗдраве по по-лесен начин, поясни още Ивайло Стойчев.

Какви са най-честите нарушения, които се разкриват, след като пациенти сигнализират за тях, посредством пациентските си досиета
 
"138 сигнали за първото 6 месечие на годината са постъпили от граждани за нарушения в Извънболничната медицинска помощ, посредством вписаното в пациентските им досиета. Те касят изпълнители на ИЗБМ и на Дентална помощ. По тях от ЦУ на НЗОК да извършени 13 проверки, другата част са препратени към съответните РЗОК или са били подадени директно там от пациентите, каза за БНР д-р Велик Григоров, директор Дирекция "Контрол на дейността по задължителното здравно осигуряване" в НЗОК.
 
Най-често установяваните нарушения са за подадена невярна информация от изпълнителите на извънболнична медицинска помощ - общопрактикуващи лекари, специалисти или дентални лекари. Като тя е подадена невярно както към пациентското досие, така и към персонализираната информационна система на НЗОК. Проверки се правят на всички сигнали.
 
21 сигнала за първото шестмесечие на тази година са постъпили в ЦУ на НЗОК за нарушения в болничната медицинска помощ. По линия на ЦУ на НЗОК са установени нарушения в три болнични заведения, за отчетена, но неизвършена лечебна дейност. Наложени са санкции като частично прекратяване на договорните отношения с НЗОК според ЗЗО и НРД в частта Медицински дейности.
 
Най-честите други нарушения са искане за плащания от пациента, неспазване на алгоритъма на клиничната пътека, неспазване на болничния престой, като най-тежки от финансова гледна точка са нарушенията за отчетена дейност, изследвания, които обаче не са извършени, но това все пак не са най-честите случаи според сигналите.
 
При тези сигнали гражданите се поканват за съдействие и те декларират или доказват пред контролните органи, че дейността не им е била извършена, това е част от контролното производство. Като например, те могат да докажат, че са били на работа във времето, когато е описано, че са били в болница или на зъболекар, например.
 
След старта на еЗдраве през септември 2014 година имаме с 20 на сто ръст на подадените от пациентите жалби за нарушения в болничната и извънболничната система, обобщи д-р Велик Георгиев.

istock
istock

Кои медицински лицата или служби имат или се очаква да имат достъп в бъдеще до електронното пациентско досие
 
Освен пациента, от миналата година достъп имат ОПЛ до електронните досиета на пациентите от своята листа. Също достъп до тях имат и органите на медицинска експертиза и издаващите ТЕЛК, но този достъп е временен, той се активира при подаване от пациента на направление от личния му лекар за съответното заболяване, за което се изисква ТЕЛК при тези специалисти. След издаване на решението за ТЕЛК, достъпът се прекратява.
 
Това улеснява и пациентите, защото те вече подават и всички необходими документи за освидетелстване по електронен път. Мога да обобщя, че този процес доста ускори издаването на ТЕЛК решенията, а самите комисии вземат по-адекватни решения, целият процес е електронен и видим за пациента, поясни още Стойчев.

НЗОК предлага достъп на роднини до здравните досиета на възрастни и тежко болни пациенти

Засега достъп до пациентското досие нямат специалистите от болничната и извънболничната помощ. Тези специалисти имат достъп само до това, което те са извършили за даден пациент през тяхната практика или болнична помощ.
 
Но ние ще отравим предложение до съсловните организации и тези специалисти да имат възможност за достъп до пациенските досиета - какъв точно и дали след съгласието на пациента, предстои да се дисуктира, каза още експертът от ИО.
 
Как българин в чужбина също да получи достъп до еЗдраве
 
"Може да има достъп посредством единствено чрез електронен подпис, защото нямаме офиси за целта в чужбина, поясни Ивайло Стайчев.
 

istock
istock

Защо губиш достъпа си до пациентското си досие, ако смениш мобилния си апарат и какво следва
 

"Това е така, защото приложението разпознава мобилния апарат и при загубата му, кражбата му или смяната с нов апарат, трябва отново да се сдвоиш за достъп до еЗдраве. Не би могло по номера на телефона да се сдвоиш, без да посетиш офис. Както и няма никаква опасност мобилните оператори да достъпят здравната информация на пациента.
 
А мейл и телефон се изисква от гражданите при сдвояването в офис, за да може в случай на открадване на телефона, на загуба, нашите експерти при молба от човека да могат и деактивират приложението му, уточни Стойчев.
 
Колко кампании са проведени досега, за да могат хората без електронен подпис да получат достъп до досиетата си
 
"Две мащабни кампании са направени досега. Те са съвместно с МЗ и ИО и нашите регонални офиси.
 
Посредством кампаниите на МЗ всяка седмица в над 40 населени места има възможност всеки, който пожелае, да получи достъп до мобилното приложение еЗдраве чрез сдвояване на място, без да се налага той да ходи до дадена институция, като тази кампания ще продължи до края на септември, с надеждата да бъде удължена още от МЗ, каза още Ивайло Стойчев.
 
Целта ни е да се удължи с посещения в най-млаките градове и села в страната, където няма офиси на здравните институции, допълни експертът.

"Ние започнахме нещо ново от НЗОК, покрепени от управителя доц. Петко Стефановски и Информационно обслужване, за да доститнем до най-уязвимите хора, тези в домовете за възрастни, за да им поясняваме техните здравни права, за профилактичните прегледи по линия на НЗОК.
 
Също и да сдвоим, на тези със смарт телефони, с пациентското им досие, включително и на персонала в дома, за да можем да покажем, че сте инситуция с човешко лице. И в началото възрастните хора, често от тях самотни, бяха шокирани, но когато разбраха, че при тях са дошли хора, които искат да им помогнат, любопитството им беше огромно, разказа за БНР Александра Георгиева  директор Дирекция "Връзки с обществеността" в НЗОК.
 

НЗОК

НЗОК започна беседи за здравните правата в домовете за възрастни хора
 
"Затова от септември започваме обучителни здравни срещи и сред студентите и учениците. Срещите обаче с хора от домовете ще продължат и в страната, посредством РЗОК- та по места, допълни Георгиева.
 
През последната година НЗОК се проявява като една от най-интерактивните държавни институции. Направиха Ютуб канал, Тик ток канали, информацията на сайта и на ФБ страницата на институцията се обновява непрекъснато, а видеата с известни личности привличат хората.
 
"Предстоят и нови дигитални решения и изненади в тази посока. Защото се оказа, че има огромен глад за такава информация, точно затова и ние, целият Пиар отдел на НЗОК вдъхновено и с желание създадохме рубриката "НЗОК за теб". С нея започна всичко, тя ни показа от какво имат нужда хората.
 
НЗОК с информационни беседи за здравноосигурителните права на възрастните хора от домовете
 
НЗОК като кауза
 
Благодарим на всички хора на изуството, които безплатно и безрезервно участват в нашите видеа и послания! За да чуят хората и да е ясно, че информацията за нашето здраве е най-важна!
 
Затова от септември на пет нови платформи ще тръгнат информационни видеоматериали с нашите експерти, които в детайли ще разказват по важните здравни теми. Това ще бъдат социални мрежи, телевизия, радиа, всичко в полза на пациента, изтъкна Александра Георгиева.
 
Какво най-често питат хората по време на тези кампании
 
"Хората питат най-често защо дадена дейност им липсва в досието, тоест защо не е била подадена от съответното лечебно заведение към НЗОК. Затова апелирам към тях, и те да изискват от изпълнителите на медицинска дейност, частни или държавни лечебни заведения, лаборатории, аптеки, медицински лица да вписват всичко извършено към НЗИС. За да могат здравните пациентски досиета да бъдат пълни, защото всичко това е в помощ в правилното бъдещо лечение на тези пациенти.
 
Хората преглеждат в еЗдраве най-често информацията за извършените им Прегледи, след това раздел Ваксини, особено от родителите за своите деца, също се гледат разделите - Електронни рецепти и Хоспитализации.
 
Здравнонеосигурените, които също имат право на еЗдраве, могат да сигнализират за нарушения за некоректно изпълнена медицинска помощ.
 
Важното е, че всички работим с една обща цел - повече граждани да получат достъп до електронните си здравни досиета, обобщи Стойчев.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase