В търговската мрежа не се продава шоколад отговарящ на критериите на ЕС, а млечен шоколад, отличаващ се с понижено съдържание на какао.

Няма нито една марка произведена по оригинална технология от шоколадов ликьор.

Това показва изследване на Асоциация „Активни потребители“ (вижте в кои марки са открити нарушения ТУК).

Масово шоколадите съдържат твърде голямо количество добавена захар, 50% и повече, което създава здравен риск за потребителите;

В повече от половината (17 от 27) от предлаганите продукти се влагат нетипични компоненти като палмова мазнина и технологичната добавка Е476;


Изтеглят опасен суджук и скумрия от магазините

При повечето търговски марки информацията на етикетите е поднесена нечетливо за потребителите;


В теста на „Активни потребители“ са включени 27 търговски марки шоколади закупени от различни търговци. От проучването са изключени тъмните шоколади поради отсъствието на национални и европейски критерии за тяхното качество.

istock
istock

Етикетите

Всички марки шоколади са етикетирани съгласно изискванията без груби нарушения. Добрите вести свършват дотук.

На фона на професионалния дизайн на опаковките от лицевата страна на продуктите задната е претрупана с нечетлива информация.

При по-голяма част от търговските марки задължителната информация за съставките и предупрежденията за наличие на алергени са отпечатани с много дребен и често нечетлив шрифт, а понякога на цветен фон замазваш буквите.

Често дизайнерите тъпчат информация на 5 – 10 езика, с което редуцират още повече размера на буквите и объркват потребителите. Очевиден е стремежът да отбият някак си задължителните изисквания, без реално това да може да бъде разчетено от хора с нормално зрение, особено в условията на изкуственото осветление характерно за повечето магазини.

Как да наричаме шоколадите в магазина

Съгласно законодателството на ЕС, за да се именува шоколад продуктът трябва да съдържа минимум 35% обща какаова маса (критерий 4) – сумата от какаовото масло и какаовата пудра.

При млечните шоколади е позволено редуциране на това количество до 20% (критерий 5). В нашето проучване е установено, че при някои търговски марки на етикетите не е отбелязано съдържанието на обща какаова маса.

От заглавията на търговските марки представени на лицевата страна на опаковките често не може да се разбере за какъв вид шоколад се каните да си купите – шоколад, млечен шоколад или друг вид.

В крайна сметка успяхме да обобщим, че от 27 марки само 2 отговарят на определението на ЕС за шоколад и имат какаова маса от 35% и повече. Останалите 25 съдържат какаова маса в диапазона 25 – 35%, покриват изискванията за млечен шоколад.

Само при една марка е спомената държавата на произход на суровината.

istock
istock

При 17 от тестваните 27 марки се установява влагане на нетипични суровини. 

При 7 е добавяна растителна, основно палмова мазнина. Други 7 марки съдържат технологичната добавка Е476 (полиглицерол полирицинолеат), а една Е 492 (сорбитан тристеарат).

В 6 е добавяна лактоза, а при други 4 се прибавя лешникова паста без това да е отбелязано в наименованието на шоколада на лицевата страна на етикета, което представлява риск за алергичните потребители. При нито една марка не е описано количеството на добавяната растителна/палмова мазнина, която трябва да е до 5% (критерий на ЕС).

Някои допълнителни критерии за качество

Анализът на етикетите показва изключително високо съдържание на въглехидрати, най-вече захар, в проучваните шоколади. При 22 от 27 марки количеството на захарта е 50% и повече, а при 4 достига 60%.

Само при 5 шоколада захарта е под 50%. На практика продаваните на нашия пазар шоколади се състоят основно от захар! Само при един продукт общата какаова маса е повече от захарта.

В изходната суровина, шоколадовия ликьор, въглехидратите са около 50%, но само около 2% са захари. Останалите количества са преобладаващо полезни за хората растителни фибри.

При обработката на шоколадовия ликьор растителните фибри попадат в какаовата маса/пудра. За съжаление, твърде малко от тях остават реално в готовия индустриален шоколад.

Изследване показа: Баничките пълни с палма и без сирене

Ако разгледате таблицата, ще видите много малка разлика, често около 1%, между съдържанието на въглехидрати и захари. Това означава, че най-вероятно производителите слагат по-малко какаова пудра в шоколада, от това което декларират в етикетите.

За съжалениеq няма референтен лабораторен метод който да измери точно истинското съдържание на какаова маса/пудра в шоколадите.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg