Фирмите за бързи кредити масово са въвели нови изисквания за клиентите си, с които лесните заеми се оскъпяват допълнително, над законовата бариера. 

Това призна Неделчо Спасов, председател на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране, в която членуват компании от бранша, съобщи Dariknews.

Според Закона за потребителския кредит годишният процент на разходите (ГПР) не трябва да надвишава 50%. 

В ГПР се включват всички лихви, такси и комисиони, които потребителите дължат по кредита. Много фирми от бранша карат клиентите да сключват допълнителни застраховки, да предоставят гаранция или да търсят поръчители. 

Ако клиентът не успее да намери поръчители, се налагала неустойка като допълнителен разход по заема. Това оскъпявало лесните заеми, а и процедурата ставала много по-тромава. 

Сериозен проблем за потребителите е и че с налагането на допълнителните изисквания вече е много по-трудно да се ориентират кои оферти са по-изгодни, защото тези нови разходи не се включват в ГПР, коментират от бранша. 

Данните на БНБ показват, че новите правила не са се до такава степен на сектора. Към края на 2014 г. отпуснатите кредити от фирмите за бързи пари възлизат на 2,05 млрд. лв. Това е с 53,1 млн. лв. повече спрямо края на 2013 г.

От Асоциацията за небанково кредитиране искат да бъдат подготвени нови законодателни промени. 

Според Спасов трябва да бъде създаден специален закон за небанковия сектор. В момента той се регулира от няколко разпоредби, сред които са законите за потребителския кредит и за защита на потребителите. 

Спасов даде за пример Великобритания, където освен за ГПР са въведени ограничения и за сумата, която клиентите връщат накрая, а също и за размера на дължимите неустойки. 

„Не може някой да вземе 500 лв. и да му се налага да връща 5000 или 10 000 лв.", коментира той.