Създадена е Българска асоциация за потребителски кредит (БАПК). Учредителите са небанкови институции, които развиват потребителското кредитиране в България.

Това каза на пресконференция Валентин Гълъбов, председател на Управителния съвет на Българската асоциация за потребителски кредит (БАПК), предаде Агенция „Фокус”.

Гълъбов обясни, че през последните 10 години пазарът на потребителските кредити е развиван с „пионерски ентусиазъм”. Компаниите работят и в други страни.

"Основната цел е да бъдем максимално близо до потребителите и да предлагаме услугите, от които те се нуждаят. Нашите фронт-офиси са изнесени при търговците", каза Гълъбов.

Той обясни, че милиони са българските потребители, които са получили кредити от компаниите. Всяка една от тях използва свои практики и свой си подход към потребителите.

Асоциацията е регистрирана в края на миналия месец. БАПК подготвя своя електорнна страница с адрес www.bacc.bg, където ще бъде публикувана информация за дейността на всички членове.

Гълъбов обясни, че компаниите се стремят към това потребителите нееднократно да използват услугите им.

"Ние трябва да се развиваме във времето, да се адаптираме към пазара и в същото време да го развиваме ", каза още той.

Гълъбов заяви, че БАПК ще се постарае да бъде конструктивен партньор на държавните институции, на асоциациите за защита на потребителите и самите потребители.

"Ние като асоциация ще бъдем основни радетели за прозрачност, за ясни бизнес правила и коректно отношение към българския потребител", каза още той.

Членове на асоциацията са "Ти Би Ай Кредит", "Париба лични финанси", "Кредибул" АД, "Уникредит Кънсюмър Файненсинг". Асоциацията е отворена за приемане и на още членове.

По време на криза желанието за потребителско кредитиране за задоволяване на нуждите не е намаляло пропорционално на дълбочината на кризата. Ние се радваме на едно целево търсене на кредити, добави Гълъбов.

Той обясни, че при всяко кредитиране риск се приема от двете страни, но хората вече подхождат много по-реално.

"Интересът към потребителски кредити в търговските обекти е на разумни нива. Ние не сме свили дейността си и всяка една от нашите компании използва кризата, за да развива продуктите си и да ги адаптира към нуждите на клиентите си. Има повишаване на кредити, които се обслужват с по-големи просрочия. Но размерът на по-трудните кредити не надминава нашите очаквания по време на криза", коментира още Гълъбов и подчерта, че в голямата си част потребителите използват кредити, за да купят неща, които са им необходими, а месечните вноски минимално отежняват семейните бюджети.

"Обикновено месечната вноска е около 50 лв. и наблюдаваме стабилно поведение от нашите клиенти", каза още той.

"Ние сме безкрайно далеч от начина на кредитирането на заложните къщи", беше категоричен още Гълъбов. По отношение на отклоненията на пазара, той каза, че това са скритите неща в ценовия спектър, било в условията за кредитиране - всеки един договор би могъл да бъде специфичен.

"За нас е важно потребителят да усеща коректното отношение на финансовата институция и това свое отношение той го изразява през плащането на кредита", каза още той.

Според представители на БАПК вече се минава пикът на кризата и компаниите се връщат към нива на "лошите кредити" отпреди нея. Според статистика на БНБ в страната има около 130 финансови институции - около половината са лизингови компании, около 20 са за финансови услуги, а 40-50 са финансови институции.