Преди повече от 50 години нашите баби са използвали основно един банков продукт - спестовна книжка. Когато попитах моята баба какво си спомня от банките, тя се замисли и обясни, че всички са внасяли по малки суми всеки месец на влог.

Днес, две поколения по-късно, прехвърляме пари от сметка в сметка, плащаме комунални услуги, заявяваме кредити чрез жестови команди през мобилните си телефони.

По данни на най-голямата банка в страната - УниКредит Булбанк, пет пъти повече клиенти за две години са започнали да извършват ежедневни банкови операции през мобилните си телефони. В същото време ръстът при използването на онлайн банкирането на годишна база е от 85%. 

Онлайн заявките за банкови продукти и услуги нарастват с около 40% на годишна база. 70% от ежедневните операции клиентите извършват изцяло чрез алтернативните канали за банкиране - онлайн или на зоните за самообслужване.

Но какви реални възможности и удобства за клиентите стоят зад тези цифри?

"Гражданска отговорност" с два клика

Банките се стремят непрекъснато да развиват и внедряват иновации в полза на клиента, така че 24 часа 7 дни в седмицата, без значение къде се намираме, да използваме максимален брой услуги. И то такива, за които и през ум не ни е минало доскоро, че ще ни ги предостави която и да е банка. Така за първи път в България УниКредит Булбанк предложи на клиентите си възможност да закупят застраховка "Гражданска отговорност" през онлайн банкирането. 

Шофьорите могат да направят сравнение между най-добрите оферти от водещите застрахователи в страната. В онлайн банкирането "Булбанк Онлайн" клиентите могат да изберат начина на плащане на "Гражданска отговорност" - наведнъж или на вноски, както и датата, от която да влезе в сила застраховката. 

След попълване на данните за моторното превозно средство, системата автоматично изчислява офертите на застрахователните компании. Полиците и стикерите се доставят по куриер на посочен адрес.

Чрез онлайн банкирането може да се закупи дори кола чрез банката, както и да заявим тест драйф на избрания автомобил.

Банкиране през таблети

УниКредит Булбанк вече създаде версия на мобилното си банкиране и за таблети. Потребителите могат да използват калкулатор на валути, да намерят най-близкия клон на банката и много друга полезна информация. След активиране, директно от устройството, клиентът има възможност да следи актуална наличност и движение по банкови сметки, информация по дебитни и кредитни карти и кредити. През тази година приложението дори ще бъде обновено с нова версия, която ще включва меню за плащане на битови сметки и възможност за автоматично заявяване на дебитни карти.

Безконтактни плащания

Едни от последните масови нововъведения от страна на банките са безконтактните плащания. При тях с едно доближаване до ПОС терминала клиентите могат да плащат безконтактно суми до 25 лв. без въвеждане на ПИН код и без да е необходим подпис на касовата бележка. Така чрез тази технология при дребни покупки времето за преминаване през касата на магазините е сведено до минимум.

От скоро дори по новите станции на метрото за секунди с безконтактните карти можем да си купим билет за еднократно пътуване или да зареждаме електронна карта за 10 пътувания на автомати на УниКредит Булбанк.

Към момента банката вече е издала над 260 000 безконтактни карти и ги обслужва на близо 4000 безконтактни терминала. Тези показатели формират съответно около една пета от всички издадени безконтактни карти в България и приблизително 30% от обслужваните безконтактни терминали на пазарно ниво. Обновените данни за разпространението на новия стандарт на плащане в Европа показват, че потребителите могат да се разплащат безконтактно на 2 млн. терминала в 25 държави или 67% нарастване за една година.

Безспорен факт е, че ролята на банковия филиал се променя, но той няма да изчезне. Клиентите предпочитат да извършват стандартни банкови операции по всяко време и на всяко място, където им е удобно, 24 часа в денонощието през множеството канали за достъп, които банката им предоставя - банкомати, зони за самообслужване, онлайн банкиране, мобилно банкиране, карти.

Така, за разлика от нашите баби, които познават единствено спестовните книжки като банков продукт, днес филиалите са по-скоро средище на местната общност и бизнеса, където те могат да получат консултации и операции с висока добавена стойност

Картите на Зираат банк стават безконтактни

Всички банкови платежни карти - дебитни и кредитни, издавани от турската ТЖ Зираат банк съвместно с МастерКард, могат да бъдат използвани и за безконтактни плащания по технологията PayPass. Новата придобивка беше представена от ръководството на банката в посолството на Турция в София. Транзакцията става за секунди и не се изисква подпис, а за суми до 25 лв. не се изисква и ПИН. Банката издава дебитните карти МастерКард Дебитна - за граждани, и МастерКард Бизнес - за фирми. 

Кредитните карти за граждани са МастерКард Стандарт и МастерКард Голд - за хора с по-големи финансови възможности. Зираат банк, която е създадена през 1863 г. в Ниш и сега е най-голямата банка в южната ни съседка, предлага промоционални потребителски и ипотечни кредити за граждани при много изгодни лихви и условия за кандидатстване. Промоционалната тарифа за лихви и такси е валидна до 30 юни 2015 г.