Страната ни може да строи магистрали на кредит. Това стана ясно от думите на изпълнителния директор на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" Асен Антов по време на семинар край Варна.

Според него от трите възможни начина за изграждане на аутобани чрез публично-частно партньорство единственият възможен е плащане от страна на държавата за готова инфраструктура. В този случай строителят поема риска да изгради трасето за собствена сметка, като държавата му изплаща свършеното за дълъг период, определен с договор.

В този случай проектът се оскъпява заради разсрочване на плащането. Това означава, че ако се реализират магистрали, държавата трябва да плаща много пари и е необходим консенсус кои проекти са приоритетни, обясни Антов.

Другите два варианта за изграждане на аутобани на концесия са чрез директни плащания към строителя или с тол такси от потребителите. Разчетите обаче сочат, че при проекти като магистрала "Хемус" и трафик от 10 000-15 000 коли, за да се финансира строителството с тол такси водачите трябва да плащат по 15-20 лв. за всеки 100 км.

"Тези такси ще са непосилни, което изключва този вариант", обясни Антов. В момента интерес към изграждането на магистрала "Черно море" има от страна на Китай, допълни Антов.

Двойно увеличаване на парите от хазната за съфинансиране на проектите за изграждане на пътища и жп линии по ОП "Транспорт 2014-2020" иска транспортният министър Данаил Папазов.

С регионалния министър Десислава Терзиева те ще внесат в МС предложение съфинансирането от бюджета по ОП "Транспорт" да бъде увеличено до 50%. Тъй като по оперативната програма се очакват 1,5 млрд. евро, ако предложението бъде прието, от хазната ще трябва да се дадат 3 млрд. лв. за периода 2014-2020 г.

Вдигане на собственото ни участие, което досега е 15-20% от европарите, ще повиши възможностите за изграждане на пътища и жп линии, каза Папазов.

Инвестициите през следващия програмен период ще бъдат разпределени 50:50 между жп и шосейния сектор.