В началото на пандемията през 2020 г., българските потребители са били с нагласата да ограничат разходите си от всякакъв произход, каза в ефира на Радио София управителят на агенцията Добромир Живков.

„Нещата се нормализираха в хода на тази година и половина и видяхме както 60% заявяваха през март 2020 г., че ще спестяват, през май те бяха намалели наполовина, т.е. 30% декларираха, че ще спестяват от разходи. Всъщност не се осъществи най-тежкият сценарий за поведението на българските потребители, а именно съкращаване на кошницата с много сериозни мащаби“, каза Живков.

Той цитира данни за динамиката на потребителските навици през 2021 г. от проучване на MarketLinks. В него се отчита намаляване на хората, които излизат в заведения и ходят на почивка, добави експертът.
 
„Туризмът и туристическите услуги са може би най-големият губещ в сегашната ситуация“. Добромир Живков каза още, че в потребителската кошница на българина остават основните продукти.

Харчим рекордно много пари за подаръци

„Можем да кажем, че кошницата остава сходна, с уговорката, че вече изглежда покупката на по-скъпи и по-висок клас продукти отстъпва на прагматично поведение в търговските обекти. Българският потребител се ориентира към по-оптимално съотношение цена-качество и не е толкова склонен да се поглези с по-високи ценови сегменти“, каза Добромир Живков.
 

istock
istock

По думите му, по-малко от половината българи правят списък и се придържат към него, когато пазаруват.
 

Как ще се развие потреблението оттук нататък ще стане ясно през пролетта, когато зимата е свършила и ще бъде по-лесно прогнозируема посоката на икономиката и инфлацията, каза Живков.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg