Българите обикновено харчат между 21 и 50 лв. средно, когато купуват хранителни стоки. Такава сума плащат около 48 на сто от хората у нас, когато пазаруват храна, показва  проучване на Нилсен Адмосфер България.

Малко над една четвърт (26%) харчат от 51 до 100 лв. и 11% само до 20 лв. Три четвърти (76%) от хората на възраст над 54 години не отделят повече от 50 лв. Над половината (51%) от най-младите между 15 и 34 г. харчат повече от 51 лв. при покупка на хранителни стоки.

8 от 10 българи се интересуват от страната на произход на хранителните продукти, но само 28% се интересуват от нея за всички продукти. 30% от анкетираните казват, че се интересуват от страната на произход за повечето продукти, а една четвърт - само за някои. Останалите (17%) изобщо не се интересуват от страната на произход - и това са предимно най-младите възрастови групи.

95% от респондентите на възраст над 54 години вземат под внимание страната на произход поне за някои продукти. 89% от тези, които се интересуват от страната на произход на хранителните продукти, предпочитат продуктите да са български. Втората най-предпочитано място на произход (26%) са страните членки на Европейския съюз. 15% предпочитат продукти от Гърция.

Най-предпочитаното място за пазаруване на хранителни стоки е супермаркетът (68%). Той е най-популярен сред най-възрастните респонденти (73%). За 23% любимото място за пазаруване е малкият магазин за хранителни стоки, но само 14% от хората над 54 години го предпочитат (за разлика от по-младите респонденти: 29% от хората на възраст 35-44 години и 28% от тези между 45 и 54 години предпочитат да пазаруват в малък магазин за хранителни стоки).

Други места за пазаруване на хранителни стоки, като специализирани магазини, пазари или фермерски пазари, са предпочитани само от минимален брой хора.

istock
istock

Повечето българи (60%) пазаруват хранителни стоки всеки ден или няколко пъти седмично. Една четвърт пазаруват около веднъж седмично, а 8% - само няколко пъти месечно. Малка е разликата в честотата на пазаруване между мъжете и жените, като жените пазаруват дневно малко повече.

С колко още ще поскъпнат храните до края на годината

Цените, разпродажбите и отстъпките са основният решаващ фактор - 66% от българите ги вземат предвид, когато избират да купуват от физически магазин. Големият избор е важен за 60% от българите, като най-много са тези на възраст от 45 до 54 години (71%). 54% вземат предвид близостта – предимно мъжете (60% спрямо 49% жени) и хората от големите градове и София.

Също така, колкото по-възрастни са анкетираните, толкова по-важна за тях е близостта. Качеството и свежестта на хранителните стоки също са важни за 54% от хората. За 42% от анкетираните решаващият фактор е дали познават добре магазина.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg