Новият състав на Комисията за финансов надзор се кани да сложи ред на пазара на "Гражданска отговорност" (ГО) и да дисциплинира шофьорите, които бойкотират задължителната застраховка.

Подобно на санкциите при неправилно паркиране, хванатите без стикер на стъклото, ще бъдат незабавно извозвани с паяк на наказателен паркинг. Там ще им свалят регистрационните табели - знак, че МПС-то се спира от движение.

Драстичните мерки са част от проекта на КФН, който вече е представен на застрахователните компании за предложения и мнения.

Според друго предложение камерите на КАТ, които сега дебнат по булеварди и шосета за превишена скорост, минаване на червено или нагазване в бус лентата, ще следят и за липсата на стикер за "Гражданска отговорност".

Предвижда се и коренна промяна в начисляването на глобите. Сега КАТ наказва с 50 лв. отсъствието на стикер и на контролен талон, а глобите на КФН за липсваща полица започват от 400 лв.

Новата идея е наказанието да се смята и налага за всеки ден, през който возилото е било без застраховка. Така, ако някой се е забавил само със седмица да поднови застраховката, ще плаща минимално, а който шофира с години без ГО, ще получи сериозен паричен удар.

Наскоро стана ясно, че поне 700 000 автомобила, които не са спрени от движение от своите собственици, са без "Гражданска отговорност". Затова застрахователи лансираха идеята за служебна глоба - дори ако колата не е на пътя, а стои кротко паркирана на улицата или на двора, притежателят й да бъде глобен, щом е пропуснал да си купи полица.

При задължителното пререгистриране на МПС-тата покритието на ГО скочи над 90%, тъй като наличието на полица бе незаобиколимо условие, поставено от КАТ. Но през следващите години застраховката взе да поскъпва, а немалко шофьори предпочетоха да карат на риск. Така обхватът на застрахованите отново се устреми към опасно ниските 70-75% - граница, под която страна от ЕС е недопустимо да пада.

Тройна връзка

Ключов момент за затягане на контрола и за дисциплиниране на водачите е създаването на обща електронна база данни, по която КАТ, застрахователите и Информационният център на КФН ще си обменят сведения.

Надзорната комисия вече цяла петилетка обещава, че мрежата ще заработи. Сега и обновеният състав на КФН декларира, че ще въведе бързо както тройната връзка, така и системата "бонус-малус", при която застрахователите ще свалят цената на полицата за опитни и изрядни водачи и ще я вдигат за такива с нарушения и катастрофи, като черпят онлайн от масивите на КАТ.

КФН има и намерение да ускори заместването на хартиените полици с електронни. Така всяка нова застраховка ГО веднага ще се вписва в националната база данни и във всеки момент комисията и КАТ ще могат да проверят дали шофьорът е изряден, или откога не е плащал задължителната застраховка.