Премийните приходи на родните застрахователи по доброволната „Автокаско“ се топят, а по задължителната „Гражданска отговорност“ се увеличават. Тази тенденция бе потвърдена както от водещите дружества в сектора, така и от данните на КФН.

За януари-август по „Автокаско“ са постъпили над 294 млн. лв. За същия период на миналата година сумата е била с около 43 млн. повече – 338,46 млн. лв. При ГО премийният приход за първите осем месеца на годината е над 341 млн. лв. или с 43 млн. ръст спрямо януари-август 2010 г. (297,25 млн.) Така на практика от данните на КФН ясно се вижда, че почти с колкото намаляват постъпленията по „Автокаско“, с толкова скачат тези по задължителната ГО.

Има огромен спад, хората масово спират да сключват "Каско", особено за коли над 6-7 години, потвърди пред „Класа“ и Николай Здравков, управител на I&G brokers и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на застрахователните брокери. При 72% автомобилен пазар за първи път „Гражданска отговорност“ (ГО) изпреварва като събран нетен приход „Каско“-то. Това се дължи на свитото потребление, затегнатото банково кредитиране и съответно на резкия спад в покупките на нови коли. Продажбите им са се върнали на нива от 2003-2004 г. Така автомобилният парк у нас в момента се обновява само по необходимост, обясни експертът. Според Здравков това е отражението на дълговата криза върху застрахователния пазар у нас, и то в частта му за автомобилните полици.

„Намалението на пазара се дължи на по-ниските продажби на нови коли у нас. Сега автопаркът се амортизира и обемът по „Автокаско“ е нормално да пада с около 15-20 на сто годишно“, пък обясни Николай Генчев, изпълнителен директор на "Уника". Що се отнася до цените – по „Автокаско“ те са с 30% по-ниски от миналата година заради силната конкуренция, посочи Здравков.

Не така стоят нещата при другата водеща автополица у нас - задължителната ГО. Там тарифите най-вероятно ще се повишат с около 10 на сто преди Нова година.

„Такъв ръст аз наричам „социално“ увеличение – т.е. постигнато с много говорене, контрол от КФН и в опит да вдигаме тарифите не рязко, а плавно. Но нивата са крайни недостатъчни за резервите, с които застрахователите да покрият риска. Т.е. те реализират загуби от ГО“, категоричен бе шефът на I&G brokers.

Прогнозата му е свитото търсене на „Автокаско“ да се запази и дори да се задълбочи догодина. И в същото време именно този продукт ще бъде във фокуса на внимание на дружествата, особено след като ГО вече е доказано губеща при настоящите цени.

„Надявам се това да не доведе до драстичен спад и на тарифите по „Каско“ и превръщането му в губеща застраховка“, посочи експертът. Генчев от "Уника" също не е оптимист за догодина: „Няма никакви макроикономически индикатори, които да ни накарат да смятаме, че ситуацията ще се подобри“.

Спадът при „Каско“-то се дължи на факта, че това е доброволна застраховка, докато ГО е задължителна, коментира пред „Класа“ Стоян Проданов, изпълнителен директор на "БулИнс".

„ Хората се отказват от тази полица, защото промениха приоритетите си. Както всички знаем, те се определят от доходите и в зависимост от тях клиентите решават кои разходи да намалят. Има множество домакинства и фирми, които на практика са фалирали, и мисля, че основно оттам идват спадовете за бранша“, посочи шефът на „БулИнс“.

„Относно ГО не очакваме влошаване на ситуацията, дори напротив. Колкото по-автоматизирани са системите, толкова повече обхватът се повишава. Очаквам догодина той да продължи да се разширява дори и при повишение на цената. Ако успее да влезе и бонус-малус системата, ГО ще има високи приходи“, прогнозира Проданов.