Това предвижда Проекта на Закон за общите изисквания за безопасност при предоставяне на атракционни услуги, представляващи източник на повишена безопасност, внесен за обществено обсъждане.
Въвежда се изискване за задължителна застраховка „Злополука“ на лицата, ползващи атракционни услуги.
Доставчиците на атракционни услуги ще сключват задължителна застраховка „Злополука“ на тези, които ползват съоръженията.
Тя ще важи от датата на вписване в регистъра или от датата на изтичане на сключения застрахователен договор за тази застраховка.
Обект на застраховане по задължителната застраховка са здравето, животът и телесната цялост на ползвателите на услугите. Поради факта, че най-често потребители на тези услуги са деца, за задължителната застраховка „Злополука“ на лицата, които ползват атракционни услуги, представляващи източник на повишена опасност, се предвижда да не се прилага чл. 438, ал. 5 от Кодекса за застраховането. Той предвижда, че е "недействителен договор за застраховка "Живот" с покритие за случай на смърт на застраховано лице, което е малолетно, или лице, поставено под пълно запрещение, както и договор с покритие на рисковете от аборт или раждане на мъртво дете".
Със законопроекта се предлага размерът на минималната застрахователна сума да се определя от Министерския съвет, като не се прилага предвиденото в Кодекса за застраховането. Според него минималната застрахователна сума по задължителната застраховка „Злополука“ за всяко събитие за всеки пътник (разпоредбата се прилага съответно за настоящия законопроект), е 50 000 лв. Поради големия брой потребители на услуги, предмет на законопроекта, подобен минимален размер на застрахователна сума, би довел до невъзможност услугите да бъдат предлагани въобще.
Атракционите с нови правила: Задължителна застраховка "Злополука"
Ползването на атракциони от лица под 14 години ще се разрешава, ако са придружени от пълнолетно лице, като със заплащането на цената на услугата пълнолетното лице се съгласява с правилата за ползване на услугата и с рисковете, свързани с нея.
Доставчиците на такива услуги ще имат задължение да утвърждават план за безопасност при предоставяне на услугата и да определят отговорно лице за безопасността. Те ще трябва да изготвят и поддържат на видно място правила за безопасност при ползване на услугата.
Въвежда се изискване ежедневно преди пускане в експлоатация да извършват предексплоатационна проверка.
Контролът на съоръженията, оборудването и екипировката, включително предпазните средства, използвани при предоставянето на атракционни услуги, представляващи източник на повишена опасност ще се извършва от акредитирани органи за проверка от вида А (акредитирани дружества) съгласно изискванията на БДС EN ISO/IEC 17020. Акредитираните органи ще извършват първоначален и периодичен контрол на съоръженията, оборудването и екипировката, включително предпазните средства, използвани при предоставянето на услугите.

istock
Посочени са контролните органи и контролните им функции по прилагането на закона – кметът на общината или на района, където има такъв, или оправомощени от тях длъжностни лица по местонахождение на предоставянето на атракционната услуга, представляваща източник на повишена опасност; Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“; Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и Комисията за защита на потребителите, или оправомощени от тях длъжностни лица.
Лицата, които предоставят услуги, посочени в законопроекта следва да приведат дейността си в съответствие с неговите изисквания в 6-месечен срок от влизане му в сила.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase