И тази година започва без действаща система "Бонус малус" за изрядните и неизряните шофьори. Въпреки че подобни системи действат в Европа от преди 100 години, страната ни заедно с още две държави ще остане извън кръга на страните, които стимулират добрите водачи на леки и тежкотоварни автомобили и санкционират причинителите на катастрофи.

Действащият текст на българския застрахователен кодекс е приет през 2016 г. Оттогава досега той е променян 16 пъти. Нито една от промените обаче не позволява въвеждането на класическа система "Бонус-малус" за стимулиране на изрядните шофьори.

Така Комисията за финансов надзор, която повече от десет години се опитва да въведе тази система при застраховката "Гражданска отговорност", се оказва изправена през нормативна уредба трудно съвместима с европейските и световни стандарти.

Предложението среща сериозен отпор заради две неща - обвързването на системата с автомобила вместо с неговия водач и зависимостта й от нарушенията констатирани от пътната полиция.

 "От 28 години съм шофьор, за статистиката имам всички възможни категории, управлявам абсолютно всичко което се движи. дефиницията лош шофьор я няма. Имаме нарушител, който превишава скоростта или друго нещо, за което той понася своята санкция, плаща съответната глоба, отнемат му се точки и ако бъде ударен и от бонус - малус, това вече ще бъде трета санкция към едно нарушение", казва Христо Радков от Българско обединение на шофьорите пред БНТ.

Той признава, че вече веднъж му е отнемана книжката за изчерпване на контролните точки, но не е причинявал пътни инциденти и затова смята, че не е редно да плаща повече на застрахователите.

"Откакто съм си взел книжката съм изминал над 1 млн. и 200 хиляди километра с всякакво превозно средство без никакъв инцидент, но може би ако тази система бъде въведена и догодина ме хванат че карайки към морето с 20 км по-бързо, което е напълно възможно да се случи - на мен ще ми бъде завишена премията по гражданска отговорност без аз въобще да съм потенциален вредител и без да се наложи на застрахователя да плаща от мое име", допълва Радков. 

Именно факта, че застрахователят не покрива глобите ни към КАТ е главния аргумент, че те не трябва да са в основната за повишаване на "Гражданска отговорност". Системата е определена като уникална и от самия финансов надзор.

"Тъй като е особена системата на "Гражданска отговорност" в България се налага да има една твърда котва, при която тя да става неизбежна за прилагане и това е единствено и само автомобила. Но ако автомобилът не бъде вкаран в системата на "Бонус малус" в България тя не може да работи практически, защото в България гражданската отговорност изначално се сключва върху автомобила а не върху шофьора, както е в някои други държави" заяви говорителят на КФН Марио Гаврилов.

Единствената по рода си система е едно от 11-те предложения на международната компания "Ърнс енд Янг" и припозната от Комисията за финансов надзор, МВР и Министерството на транспорта. Тя включва 20 скали - седем стимулиращи в графа бонус и 12 в графа малус.

Накратко - първата година след приемането на системата е нулева, всички шофьори независимо как са карали дотук се третират по един и същи начин. След една година се преценява кой е глобен от КАТ и кой не. Хората без нарушения ще получат отстъпка от "Гражданска отговорност", а хората с нарушения повишаване.

Максималният бонус - отстъпка е 25%, а максималното наказание или малус е 300% оскъпяване на застраховката. Нужни са минимум 12 години да се изчисти досието на колата и тя да излезе отново на нула, независимо кой е собственика й. Утежняващо обстоятелство е и превишението на скоростта.

Негативно настроени към новата система са всички засегнати от нея, не само шофьорите, но и транспортния бранш и застрахователите.

"Това не е класическия тип бонус - малус система, която действа в ЕС - това, което предлага законодателя е да бъдат обвързани административните нарушения от страна на водача със заплащането на гражданска отговорност, което за нас е абсолютно недопустимо, незаконосъобразно, нецелесъобразно", казва и Магдалена Милтенова от Конфедерация на автобусните превозвачи.

От транспортния бранш са категорични, че системата ще доведе до увеличение на подкупите, защото на шофьорите ще им е по-изгодно да дадат пари на ръка, вместо да плащат висока гражданска отговорност с години.

"Ако вие попаднете в малус системата, реално след това вие десет години не може да си възстановите точките, които вие реално губите и трябва да заплащате много по-висока гражданска отговорност, което неминуемо ще доведе до там, че ще доведе до увеличение на корупцията, с която ние се борим всячески", уточни още Милтенова.

Бизнесът изтъква, че заради липсата на достатъчно кадри в страната, не може да има толкова високи претенции към шофьорите които наемат, а само те да отговарят на изискванията. Така ако сред тях попадне нарушител, камионът или автобусът на фирмата изведнъж ще се сдобие с дългосрочно скъпа с до 300% повече гражданска отговорност.

"Това е застрахователна система, всички опити на нея да бъдат преписани други функции - социални, съдебни, възпитателни, са неуспешни. затова моето мнение че трябва да бъде коригиран този вариант на системата, който е предложен. Има компоненти на системата които са силно неприемливи и аз мисля, че трудно можем да намерим аналог някъде в света тези елементи да са прилагани някъде успешно и те касаят двете най-популярни характеристики на това предложение - едното е автомобилите да имат собствен бонус малус и второто като база да се вземат не виновно причинените щети които са заплатени от застрахователите, а да се вземат административно наказателните постановления на пътна полиция", казват и застрахователи.

Шофьорите трябва да бъдат наказвани ако причиняват щети и застрахователя плаща, само тогава е логично от тях да се иска по-висока "Гражданска отговорност", смятат от бранша. Шофьорите също смятат, че това е приемливо. 

Заради конфликтите, които причини въвеждането на системата Комисията за финансов надзор отново за поредна година е по-склонна отново да я отложи, вместо да бъде открито истинско решение на проблема.