Всеки пациент ще може да проверява здравното си досие. По този начин повишаваме контрола на самите пациенти и над собствените им медицински данни. Пациентът ще вижда цялата информация за прегледите, изследванията и предписаните медикаменти.

Това каза министърът на здравеопазването д-р Асен Меджидиев на пресконференция, на която бе представено мобилното приложение „еЗдраве“, което дава достъп на потребителите до личното им здравно досие и до всички налични електронни здравни документи, вписани в Националната здравноинформационна система (НЗИС), предаде БГНЕС.

Достъпът до „еЗдраве“ се осъществява чрез електронен подпис, като следващата стъпка е то да бъде достъпно за потребителите и чрез облачен подпис.

По повод критиките към МЗ, че прави опит да се спре дигитализацията като се оставя и хартиената рецепта, Меджидиев заяви, че това дори не подлежи на коментар.

В пациентското досие липсват записи за над 130 000 рецепти дневно

Председателят на Българския лекарски съюз Иван Маджаров подчерта, че БЛС още от първия ден стои зад това да има дигитализация и населението да може да получава информация какво се случва по отношение на прегледи, изписване на лекарства и пр. „Наличието на такова пациентско досие още повече задължава всички участници да заемат своята роля“, смята той.

Министерство на здравеопазването

„В предложения преди това вариант се отдаваше значение само на предписването на медикаменти“, обясни Маджаров и добави, че към електронното досие ще трябва спешно да започнат да се въвеждат и тези медикаменти, които не са предписани от лекар, но са закупени от пациентите в аптеките. Здравният министър съобщи, че ще подкрепи това, защото в качеството си на лекар трябва да знае какъв медикамент е приемал даден пациент, който би попаднал при него.

Асен Меджидиев е категоричен, че всеки един медикамент трябва да бъде регистриран, след като бъде продаден. Здравният министър уточни, че ако пациентът отиде на частен преглед, той може да предостави достъп на лекаря до своето електронно здравно досие.

Каква информация има в здравното ни досие

Борис Костадинов, директор „Софтуерна интеграция“ в „Информационно обслужване“ АД, демонстрира пред медиите как изглежда приложението. Той призова хората да бъдат критични и ако нещо липсва от тяхната информация, да го споделят, за да бъде максимално пълно медицинското досие и да отговаря на нуждите им. По думите му максималното забавяне от страна на лекаря да внесе информация в електронното досието на пациента е до три дни.

istock
istock

„Първото, което разглеждаме, са облачните подписи, не мога да дам точна дата, но очакваме в рамките на месец това да е налично. Обмисляме и други механизми, които да не изискват толкова задълбочени познания в използването на мобилните технологии“, сподели Костадинов по отношение на онези пациенти, които нямат КЕП.

„Една от функционалностите, които сме планирали, е възможността да се преглеждат досиета на деца или на роднини“, каза още той и обясни, че по този начин хората ще могат да преглеждат досиетата на децата си, които не са навършили пълнолетие, както и на свои болни роднини.

„Трябва ви само ваш подпис, т.е. в момента, в който влезете във вашето досие ще има възможност за сдвояване“, заяви Костадинов и допълни, че ще се извършват и съответните проверки.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg