Целите, които се поставят с приемането на изменения и допълнения в Кодекса на труда в България, регламентиращи работата от разстояние, имат за основна цел да се усъвършенства трудовото законодателство, като се осигури по-голяма гъвкавост и сигурност при работата от разстояние, включително по отношение на организацията на здравословните и безопасните условия на труд, отчитането на работата и контрола на работното време.
Да се осигури и равнопоставеност при гарантирането на трудовите възнаграждения между командированите в рамките на предоставяне на услуги работници и служители и работниците и служителите, към трудовото правоотношение на които се прилага българското трудово законодателство.
Какво предвиждат промените в трудовото законодателство относно регламентирането на изискванията в съдържанието на трудовия договор и правилата за отчитане на работното време и постигнатите резултати, разяснява д-р Тодор Капитанов, експерт по трудово право.
Какво налага по-добрата уредба на работата от разстояние
По отношение на работата от разстояние конкретните предложения в тези насоки са свързани са с взаимоотношения между страните по трудовото правоотношение. Първото е регламентиране на минимални изисквания относно съдържанието на трудовия договор, когато се уговаря извършването на работа от разстояние.
![istock](http://m.netinfo.bg/media/images/41002/41002054/orig-orig-onlajn.jpg)
Предвижда се освен основните елементи на трудовото правоотношение (работно време, трудово възнаграждение, размер на платения годишен отпуск и др.) в трудовия договор да се уговарят и мястото на работата от разстояние, както и периодите на работа от разстояние и на работа в помещение на работодателя, при уговорен смесен режим на работа (хибриден модел на работа).
Чрез уговаряне в трудовия договор на конкретното място, от което ще се извършва работата от разстояние, се създава сигурност в отношенията между страните. По този начин нито една от страните няма да има право едностранно да променя уговореното място на работата от разстояние. Това осигурява възможност работодателят да гарантира безопасните и здравословните условия на труд и да осъществява контрол при изпълнение на работата.
Новите промени за работата от вкъщи обезкуражават работодатели и служители
Създава се и сигурност за работника или служителя, който следва да предложи подходящо помещение и работно място извън територията на предприятието за извършването на работа от разстояние. Уговарянето в трудовия договор на периодите на работа от разстояние и на работа в помещение на работодателя, при уговорен смесен режим на работа (хибриден модел на работа), е гаранция за ясното и точно изпълнение на задълженията на страните по трудовото правоотношение.
По този начин чрез взаимно споразумение е възможно да се уговори режим на работа, който отговаря на интересите както на работодателя, така и на работника или служителя. Това ще допринесе за осигуряване на ефективен производствен процес и подобряване на възможностите на работника или служителя за съвместяване на личния и професионалния живот.
![istock](http://m.netinfo.bg/media/images/48499/48499745/orig-orig-rabota-sluzhitel-sluzhiteli-rabotnik.jpg)
Другото предложение изменение на закона е свързано с установяване на задължение с индивидуалния и/или с колективен трудов договор, или с вътрешни актове на работодателя да се приемат правила, чрез които да се определят редът за възлагането и отчитането на работата от разстояние, както и съдържанието, обемът, постигнатите резултати и други характеристики на работата, които са от значение за отчитане на извършеното.
Ограничават работата от вкъщи
Работата от разстояние изисква различна организация при извършването й с оглед липсата на пряк контрол и контакт с работодателя. За гарантиране на правата на страните в трудовото правоотношение е важно да са ясно определени правилата, по които се възлага работата, както и да са точно определени съдържанието, обема и начина на измерването при отчитане на работата.
Предвижда се възможност правилата да се определят както с индивидуалния и/или с колективен трудов договор, така и с вътрешни актове на работодателя. Така се предоставя гъвкавост при избора на начина за тяхното приемане, за да може да се отговори адекватно на потребностите на различните организационни структури в предприятията.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0