След близо десетилетие на обсъждания, системата „Бонус-малус“, която засяга шофьорите в страната, най-накрая ще заработи. Принципът е следният: колкото по-малко щети по автомобила, толкова по-евтина ще е „Гражданска отговорност”. При по-голям брой и по-тежки щети застраховката се оскъпява. 

Ще има постоянна връзка между застрахователните дружества и Гаранционния фонд, който ще събира информация за предявените щети по автомобилите. Връзка със системите на Пътна полиция няма да има,съобщи NOVA.

Депутатите гласуваха на второ четене поправки в Кодекса за застраховане, които проправят пътя за въвеждането ѝ.

"Бонус-малус" най-сетне стартира: Как ще промени цената на "Гражданската отговорност"


Системата е проста - много щети по колата, по-скъпа „Гражданска отговорност”. По-малко щети по колата - по-евтина. Застрахователите определят нововъведението като справедливо.

Ще има единна система - застраховател с Гаранционен фонд. Гаранционният фонд ще прави рисковия профил на всеки един клиент и ще има постоянна комуникация между застрахователя и фонда. За да могат в реално време да видят какъв е рисковият профил на всеки клиент”, заяви Емил Йонидов, управител на застрахователно бюро.

istock
istock

Основният ценообразуващ фактор са щетите. Колко произшествия и с колко тежки са те.

Не е ясно какъв период ще вземат. Дали 2-3-5 години, не е ясно и дали ще вземат заден период”, заяви Емил Йонидов.

Наредбата с всички детайли все още се изготвя и ще влезе в сила след 6 месеца. От Комисията по финансов надзор посочват, че Гаранционният фонд ще играе ролята на единна информационна система.

Гаранционният фонд ще събира информация от всички застрахователи за причинените щети от пътнотранспортните средства”, обясни Пламен Данаилов, заместник-председател на Комисията по финансов надзор.

"Бонус-малус" идва с нови правила за "Гражданска отговорност"

Всеки застраховател сам може да прецени с колко да намали или увеличи цената на застраховката. Но при пълна прозрачност.

Трябва да ги обявят на официалната си страница, за да е достъпно и ясно за всички как ще бъдат прилагани. Всеки един човек ще знае как застрахователят прилага тези удостоверения”, обясни Данаилов.

Застрахователят ще може да калкулира и рисково поведение на пътя, ако прецени. Но при условие, че може да докаже, че това е така.

Трябва да става ясно откъде е достигнал и как е достигнал до тази информация и как ще използва тази информация, за да определи премиите”, обясни Данаилов.

При съмнения за нечестно калкулиране от страна на застрахователите от КФН апелират потребителите да се обърнат към тях.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase